Madhavendra napisał(a):
O, moglabys podac jakies cytaty, zebym mogl znalezc kontekst w jakim Prabhupada uzywa pojecia "Sampradaya Acharyi"? Domyslam sie, ze chodzi o Pana Czejtanie.
Nie, nie chodzi o Pana Caitanję. W znaczeniu do SB.4.22.4 chodzi o czterech Kumarów.
Cytuj:
The four Kumaras are parampara spiritual masters of the Vaishnava sampradaya. Out of the four sampradayas, namely Brahma-sampradaya, Sri-sampradaya, Kumara-sampradaya and Rudra-sampradaya, the disciplic succession of spiritual master to disciple known as the Kumara-sampradaya is coming down from the four Kumaras. So Prthu Maharaja was very respectful to the sampradaya-acaryas. As it is said by Srila Visvanatha Cakravarti Thakura, saksad-dharitvena samasta-sastraih: a spiritual master, or the parampara-acarya, should be respected exactly like the Supreme Personality of Godhead. The word vidhivat is significant in this verse. This means that Prthu Maharaja also strictly followed the injunctions of the śastra in receiving a spiritual master, or acarya, of the transcendental disciplic succession. Whenever an acarya is seen, one should immediately bow down before him. Prthu Maharaja did this properly; therefore the words used here are praśrayanata-kandharah. Out of humility, he bowed down before the Kumaras.
Trochę więcej jest w znaczeniu do Antya-lili 2.95:
Cytuj:
A Vaisnava should study the commentaries on the Vedanta-sutra written by the four sampradaya-acaryas, namely Sri Ramanujacarya, Madhvacarya, Visnu Svami and Nimbarka, for these commentaries are based upon the philosophy that the Lord is the master and that all living entities are His eternal servants. One intrested in studying Vedanta philosphy properly must study these commentaries, especially if he is a Vaisnava. These commentaries are always adored by Vaisnavas. The commentary by Srila Bhaktisiddhanta Sarasvati is elaborately given in the Adi-lila, Chapter Seven, text 101. The Mayavada commentary Sariraka-bhasya is like poison for a Vaisnava. It should not be touched at all. Srila Bhaktivinoda Thakura remarks that even a maha-bhagavata, or highly elevated devotee who has surrendered himself unto the lotus feet of Krsna, sometimes falls down from pure devotional service if he hears the Mayavada philosophy of the Sariraka-bhasya. This commentary should therefore be shunned by all Vaisnavas.
Z tego znaczenia wynika, że czterej sampradaja-aćarjowie to Ramanudża, Madhwa, Wisznu Swami i Nimbarka, czyli czterej "odnowiciele" czterech sampradaji waisznawa. W poprzednim przykładzie wymienieni są tylko Kumarowie, bo o nich mowa w wersecie. Druga część znaczenia odnosi się chyba do wszystkich mistrzów duchowych - Srila Prabhupada cytuje werset saksad-dhari, pisze "spiritual master". Ale komentarz do CC wydaje się być bardziej precyzyjny w tej kwestii.
Jest fragment ofiarowania MInistry of Vaisnava Studies z 1991 roku, który mówi coś takiego:
Cytuj:
Traditionally, a sampradaya acarya achieved recognition after having written commentaries on the prasthana-trayi - that is the three sources of Indian theological epistemology, namely, nyaya, śruti, and smrti. The correspondent texts are the Vedanta-sutra; the Upanisads and Vedic mantras; and Bhagavad-gita, Mahabharata, Ramayana, and the Puranas, respectively.
Prabhupada o tym nie wspomina, ale możliwe, że są takie kryteria. W tym samym ofiarowaniu jako sampradaja aczarjowie - poza czterema wymienionymi przez Prabhupadę - wymienieni są Sankara, Vallabha i Pan Caitanja. Nie wiem ile w tym prawdy. Pan Caitanja nie napisał żadnych komentarzy, więc jeżeli powyższe miałoby stanowić kryterium, to nie rozumiem skąd się wziął wśród sampradaja aćarjów. Btw., ofiarowanie napisał Brahmananda.
Prabhupada wspomina o sampradaja-aćarjach w wykładzie z Bg.2.26 - 30.11.1972 z Hyderabad.
Cytuj:
So a human life should be engaged inquiring about the Absolute Truth, and he should inquire from a person who, who has heard about the Absolute Truth from a realized person. There is a... Therefore it is called śruti, parampara, disciplic succession. One... Just like Vyasadeva is hearing from Narada. Narada is authorized. He has heard from Brahma. Brahma has heard from Krsna. So this is the parampara system, disciplic succession. So there are four parampara systems. They are known as, at the present moment, Ramanuja-sampradaya, Brahma-sampra..., Brahma-samprada.., yes, Madhva-sampradaya, Brahma-sampradaya, Madhva-sampradaya, the same, and Rudra-sampradaya and Sri-samp..., Sri, Rama, Kumara-sampradaya. These is four sampradayas. So we should hear from the sampradaya-acarya by disciplic succession.
Tutaj trudno jest powiedzieć czy chodzi o Ramanudżę, Madhwę, Nimbarkę i Wisznu Swamiego, czy też obejmuje to Brahmę, Rudrę, Kumarów i Sri.
Jest też wykład z Genewy, z 6 czerwca 1974 roku, dany dla Swiatowej Organizacji Zdrowia (WHO). Tu Prabhupada mówi znowu o czterech "odnowicielach": Ramanudży, Madhwie, Nimbarce i Wisznu Swamim.