Teraz jest 28 mar 2024, o 21:54


Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: "Nasi kochani opiekunowie"4
PostNapisane: 2 cze 2010, o 12:27 
Śridhara Maharaja chciał zdobywać zwolenników i korzystać ze zdobyczy Śrila Prabhupada.
Reinicjacje- tylko wnukowie duchowi Śrila Prabhupada.
Niektórzy z wnuków duchowych Śrila Prabhupada, którzy z powodu wątpliwego zachowania swoich guru stracili w nich wiarę, otrzymali reinicjację. Śrila Śridhara Maharaja był jednak bardzo ostrożny pod tym względem. Wiele próśb o inicjację spotkało się z odmową. Mukunda Mala dasa, który otrzymał pierwszą inicjację od Śrila Prabhupada, a diksa od jego ucznia, stracił w niego wiarę i przestał nosić nić bramińską. Zniechęcony udał się do Śrila Śridhara Maharaja. Kiedy poprzez słuchanie Śrila Śridhara Maharaja jego wiara w ten boski proces rozpaliła się na nowo, poprosił go o diksa, na co Śrila Śridhara Maharaja odpowiedział mu, że najpierw powinien zwrócić się o błogosławieństwa do swojego mantra guru. Jednakże jego mantra guru odpowiedział na pokorną prośbę swojego ucznia: „Wolałbym raczej, żeby zgnił w piekle guru aparadha.” Słysząc to, Śrila Śridhara Maharaja powiedział: „To nie przyda mu opinii miłosiernego człowieka.”
Wiele osób, które w Iskconie straciły swój smak do świadomości Kryszny, znalazło wielką inspirację i odnowiło swój entuzjazm dzięki słowom Śrila Śridhara Maharaja. Po inicjowaniu wielbicieli, których poważnie osłabiona wiara została rozpalona na nowo, Śrila Śridhara Maharaja odesłał ich z powrotem do Iskconu z poleceniem kontynuowania ich służby tak jak wcześniej. Odpowiedzią przywódców Iskconu był całkowity brak tolerancji. GBC ogłosiło ultimatum, że wielbiciele pragnący pozostać w Iskconie muszą odrzucić swoją inicjację. Nie zrobiono żadnego wysiłku, żeby znaleźć jakąś platformę porozumienia ze Śrila Śridharem Maharajem. Nie zwrócono też uwagi na wiarę jaką wielbiciele rozwinęli w swojego śiksa guru. Wielbicielom tym nie zostawiono żadnego wyboru; musieli całkowicie przyłączyć się do Śrila Śridhara Maharaja. Śrila Śridhara Maharaja chciał po prostu przynieść ulgę zniechęconym i rozczarowanym wielbicielom, w żadnym wypadku nie próbował on zabierać uczniów Iskconowi. Wielbicieli, którzy w ten sposób przyłączyli się do Śrila Śridhara Maharaja, poprosił, żeby żyli i nauczali niezależnie od jego matha.
Kiedy trzej rozczarowani wielbiciele opuścili Iskcon, żeby przyjąć schronienie Śrila Śridhara Maharaja, po kilku miesiącach pobierania u niego nauk otrzymali sannyasę; naturalny etap w duchowym rozwoju ich bliskiej relacji. Przywódcy Iskconu uznali to za niedopuszczalny atak; stwierdzili, że Śrila Śridhara Maharaja kradnie ich ludzi. Odpowiedział on na to w „Śri Guru and His Grace”, w rozdziale zatytułowanym „God Consciousness vs. Society Consciousness." („Świadomość Boga kontra świadomość organizacji”)

Odpowiemy przed Mahaprabhu.

Śrila Śridhara Maharaja opisuje jak czuł, że jego obowiązkiem jest doradzanie wielbicielom, którzy go o to proszą; odmówienie im byłoby obrazą. Chociaż GBC poprosiło go, żeby nie nauczał członków Iskconu, wkrótce zrozumiał, że to właśnie działania GBC były źródłem większości problemów z jakimi musieli zmagać się wielbiciele. GBC chciało utrzymać status quo bez żadnej sugestii reformy. Służąc radą zmartwionym wielbicielom Iskconu, Śrila Śridhara Maharaja dostarczył im forum do dyskusji o wielu problemach wewnątrz Iskconu i zasugerował ich rozwiązanie. Jednakże jakakolwiek wzmianka o nieprawidłowościach w działaniu GBC, czy wzmianka o reformach, spotykały się z silną opozycją.
25 sierpnia 1981 roku, Śrila Śridhara Maharaja odniósł się do zarzutu, jakoby jego nauczanie zniechęconych wielbicieli było czymś niewłaściwym:
Wasza wizja różni się od mojej. Moja wizja jest taka, że jiva znajduje się w oceanie i wraz z wodorostami płynie do góry, albo spada w dół. Stopniowo spada w dół. I w jakiś sposób dopłynęła do brzegu. Więc teraz mam ją zepchnąć z powrotem do oceanu? Pomyślcie o jego wiecznym życiu. Wreszcie, w swoim wiecznym łańcuchu życia, narodzin i śmierci przyszedł do ciebie i można go ocalić. Z porotem do Boga, z powrotem do domu. On wraca do domu, a ja mam go zepchnąć z powrotem w ocean narodzin i śmierci? Jak mógłbym być tak okrutny?
11 stycznia 1982 roku powiedział:

Tak wiele dobrych dusz dzięki Swamiemu Maharajowi weszło pod sztandar Mahaprabhu– mają teraz pościć i umrzeć? Więc powinna się odbyć jakaś akcja humanitarna, takie są moje intencje, unikając w tym samym czasie konfliktów z głównym nurtem [nauczaniem Iskconu]. Nie chcę konfliktu z głównym nurtem, chcę tylko pomóc, to moje jedyne zmartwienie. Wielkie dusze oddalają się, odchodzą, zaczynają czuzć obojętność wobec Swami Maharaja, Mahaprabhu i naszego Guru Maharaja, Śrimad-Bhagavatam i Kryszny. A ja mam tu stać i tolerować wszystkie te rzeczy? To nie może być prawdą. Jest to dla mnie bardzo trudne. Więc proszę moich przyjaciół: “Zacznijcie jakąś akcję humanitarną, uratujcie swoich przyjaciół, tych, którzy nie czują się zainspirowani w obecnej organizacji.”
Jest to czymś oczywistym, że guru będą polegali bardziej na swoich synach [uczniach] niż na braciach [duchowych]. Jest to czymś normalnym i w naszej własnej organizacji [Gaudiya Math] mamy tego smutne doświadczenie. Więc przypuszczam, że takie rzeczy będą miały miejsce i powinniśmy im w jakiś sposób pomóc; w przeciwnym razie będziemy odpowiadali przed Mahaprabhu, chociaż w moim wieku ciężko mi brać odpowiedzialność za wielu wielbicieli. Jiva Goswami mówi jnana sathya vittha sathya, że jeśli mam jakieś pieniądze, i ktoś inny cierpi, a ja mu nie pomagam, trzymam mocno moje pieniądze, a on umiera z głodu, wtedy jestem za to
odpowiedzialny. Vittha sathya. Więc jnana sathya, posiadam jakąś wiedzę, mogę pomóc memu bliźniemu, ale jeśli tego nie zrobię, odpowiem za to. Popełnię obrazę wobec społeczeństwa i sprawy.

Czy nastrój Śridhara Maharaja różni się od nastroju Prabhupada?

Celniejsze byłoby pytanie, czy to nastrój GBC różni się od nastroju Śrila Prabhupada. Śrila Prabhupada był zawsze gotów, żeby pokazać za pomocą logiki i odniesień z pism, jak jego plany i decyzje były świadome Kryszny. Natomiast GBC od lat pokazuje inny nastrój. Jeśli jednak nastrój Śrila Śridhara Maharaja różnił się od nastroju Śrila Prabhupada, to w żaden sposób nie wpłynęło to na harmonię jaka istniała między nimi. Ponadto Śridhara Maharaja dobrze znał zarówno zewnętrzny jak i wewnętrzny nastrój Śrila Prabhupada, dzięki czemu był całkowicie kompetentny w doradzaniu jego uczniom. Tak naprawdę, czymś bardzo rzadkim jest znalezienie śiksa guru, który tak bardzo byłby zaznajomiony z nastrojem diksa guru. Zamiast być źródłem kontrowersji, różnice w ich nastrojach posłużyły jako dodatkowa korzyść dla robiących postęp uczniów Śrila Prabhupada. Dzięki tym różnicom wielbiciele ci otrzymali sposobność wzniesienia się ponad kanistha-adhikari koncepcję guru i mogli rozważyć samą zasadę guru, w opozycji do stylu prezentacji wiedzy przez poszczególnych guru.

GBC przeprosiło?

W rezolucji z 1995 roku, z Mayapur GBC ogłosiło:
W duchu Centennialu Śrila Prabhupada, GBC oficjalnie rozszerza przeprosiny na wszystkich, którzy zostali zranieni przez złe traktowanie i pomyłki przywódców Iskconu.
Śomaka Maharaja, szanowany sannyasin Iskconu, w swoim artykule “In Search of Harmony” [“W poszukiwaniu harmonii”] zadaje istotne pytania odnoszące się do tego stwierdzenia GBC:
Jaki jest plan skontaktowania się z wielbicielami i rzeczywistego błagania ich o wybaczenie, przyznając się do pomyłek, obejmując ich mocno i próbując rozwiązać różnice? Czy GBC zwróci się do Pradyumny Prabhu i przeprosi go, oddając mu z powrotem jego służbę tłumacza, którą osobiście dał mu Śrila Prabhupada? Czy GBC ma zamiar przyznać, że Pradyumna Prabhu w swoim liście do Satsvarupa Maharaja, z 1978, wskazał na te wszystkie błędy, do których, powodu tak wielu upadków musieli się sami przyznać w 1987? Czy członkowie GBC skontaktują się z Paramadvaiti Maharajem i przyznają się, że wszystkie defekty, które przedstawił w swoim liście z 1984 roku, zostały przymusowo zaakceptowane w 1987? Waisznawowie nie zdobywają renomy dzięki biurokracji i dyplomacji; ich pozycja oparta jest na pokorze, prostocie, łagodności, odwiązaniu i tak wielu innych boskich zaletach. Rektyfikacja naszego ruchu jeszcze się nie skończyła. Ciągle wiele osób rozczarowuje się i odchodzi. Bądźmy ostrożniejsi i lepsi dla innych. Jest to pierwsza zaleta Waisznawy.
Iskcon: towarzystwo kanistha?
Ravindra Svarupa Prabhu, w swoim artykule "Ending the Fratricidal War”[“Kończąc bratobójczą wojnę”], napisanym w połowie lat osiemdziesiątych, przedstawia ciągle aktualny opis Iskconu. Pisze tam: „Społeczeństwo wielbicieli, w którym właściwe ralacje Waisznawa nie są jeszcze normą, nazywane jest towarzystwem kanistha-adhikari” i „duchowa niedojrzałość często prowadzi kanistha-adhikari do utożsamienia duchowego zaawansowania z rozwojem organizacyjnym. Myśli on, że osiągnięcie prestiżu, władzy i korzyści płynących z pozycji są dowodem duchowego zaawansowania. W ten sposób rywalizacja w społeczeństwach kanistha-adhikari staje się zinstytucjonalizowana.” W lutym 1995 roku Ravindra Swarupa Prabhu powtórzył swoją ocenę: „Musimy zdać sobie z tego sprawę: Iskcon jest towarzystwem kanistha.”

Potrzebne jest żywe GBC.

Śivarama Swami sugeruje w biuletynie Prabhupadanuga(Vol. 1, No. 1), że członkowie GBC powinni się bardziej zbliżyć do reszty Iskconu:
Członkowie GBC naprawdę mogliby być przywódcami i źródłem inspiracji. Zamiast tego jednak zbierają się tam raz w roku [na spotkaniu GBC w Mayapur] i próbują być po prostu administratorami, próbują rozwiązać problemy poprzez administrację.
Śrila Śridhara Maharaja rodził podobnie:
Nie wystarczy po prostu oficjalne zebranie trwające dwa, trzy dni. Musi to być spotkanie stawiające czoła potrzebom chwili. Tego właśnie chcemy; żywego komitetu, a nie oficjalnego zebrania. Raz w roku oficjalne zebranie, przegłosowanie jakichś rezolucji i każdy wraca do siebie i robi co chce. (Konwersacja, Navadvipa, 1980)
Zawieszenie GBC
Śrila Prabhupada osobiście zwolnił GBC przynajmniej dwa razy i zawsze przeglądał ich rezolucje, odrzucając niewłaściwe. Na przykład 8 kwietnia, 1972 roku do wszystkich świątyń Iskconu została wysłana następująca notka:
Zdaję sobie sprawy, że nawet przed moim odejściem będzie konieczne bezpośrednie działanie, “bez ujawniania tego wielbicielom!” W tych okolicznościach zezwalam na tymczasowe odrzucenie wszystkich decyzji GBC, do czasu nadejścia moich kolejnych poleceń. Ostatecznie powtarzam, że wszystkie polecenia GBC zostają zawieszone przeze mnie do odwołania. Wasz zawsze dobrze życzący, A. C. Bhaktivedanta Swami.
Trzy dni później Prabhupada napisał do Hamsaduty:
Należy podjąć bezpośrednie działanie, bez wyjawiania sprawy wielbicielom. Jestem ździwiony, że żaden z członków GBC nie wykrył błędów w procedurze. Dopiero mi udało się to zrobić, kiedy zjawiłem się na miejscu.
Do czego dojdzie, kiedy mnie już tutaj nie będzie? Czy wszystko ma zostać zniszczone przez GBC? Dlatego na razie zawieszam wszystkie działania GBC do czasu, aż nie skoryguję gruntownie całej procedury. Nasz punkt widzenia jest taki, że powinniśmy ściśle przestrzegać zasad. Sprawy administracyjne są na drugim miejscu.
Pełen ironii jest fakt, że dalekie od doskonałości działania GBC różniły się tak bardzo od standartu Śrila Prabhupada, gdy tymczasem pozorne rozbieżności pomiędzy naukami Śrila Prabhupada i Śrila Śridhara Maharaja były wynikiem błędnego wyobrażenia ze strony tych, którzy znacząco odbiegli od Śrila Prabhupada; zarówno w swojej polityce administracyjnej, jak i w zrozumieniu siddhanty Gaudiya.

Rozdział szósty: Aparadha- nasz największy wróg.

W rozdziale tym prześledzimy przebieg działań Iskconu względem Śrila Śridhara Maharaja, od pierwszego spotkania GBC ze Śrila Śridharem Maharajem do czasów obecnych. Jego rada była bardzo ceniona przez wielu czołowych członków GBC, zarówno oficjalnie jak i prywatnie, nawet przed pierwszym spotkaniem GBC i Śrila Śridhara Maharaja w 1978 roku do 1982 roku, kiedy to GBC zadecydowało, że nikt w Iskconie nie może mieć z nim kontaktu. GBC wielokrotnie szukało odpowiedzi na wiele ważnych pytań, konfrontując je pod nieobecność Śrila Prabhupada ze Śrila Śridharem Maharajem i prosząc go o rozstrzygnięcie sporów, czy kontrowersji z którymi nie mogli poradzić sobie sami.
Rozwiązując problemy, Śrila Śridhara Maharaja pytał każdego zamieszanego w nie wielbiciela co widział jako problem i możliwe rozwiązanie, po czym cytował kilka odniesień z śastr, przywoływał precedensy z Wed i ostatecznie ofiarowywał swoją radę, pełną jego szeroko szanowanego zrozumienia.
Wiele razy sugerował, że w tak wielkim i rozwijającym się towarzystwie jak Iskcon, cięzko byłoby znaleźć rozwiązanie obejmujące wszystkie problemy. Jego ogólna rada była taka, żeby GBC polegało na swoim instynkcie i dopasowywało się do sytuacji wraz z tym, jak czas będzie odsłaniał nowe szczegóły. Jego rady nie odnosiły się tak bardzo do szczegółów jak do ducha w jakim powinno się przewodzić misji.
Początkowo członkowie GBC otwarcie i entuzjastycznie wyrażali swoje zadowolenie z pomocy Śrila Śridhara Maharaja, ale stopniowo, ich relacja zaczęła się psuć, w miarę jak nie byli w stanie zrozumieć, ani podążać za wskazówkami Śridhara Maharaja, a wiara w ich przywództwo zaczęła słabnąć. Ostatecznie GBC zaczęło postrzegać go jako zagrożenie ich autorytetu.
Ich ostateczne odrzucenie Śridhara Maharaja nie było pozbawione dobrych intencji, jednakże brakowało temu wiedzy i zrozumienia prawdziwego ducha życia duchowego. Dlatego też, jak to bywało w przypadku wielu dróg, za którymi kryją się dobre intencje, ich kurs sprowadził ich z drogi ochraniania ruchu Śrila Prabhupada. Jak na ironię to oni stali się najgorszym Nemezis dla naturalnego postępu misji.
Ciężko byłoby zniszczyć misję o rozmiarze i rozmachu Iskconu Śrila Prabhupada. Kiedy odszedł, jego misja ciągle nabierała rozpędu. Przy zdrowym rozsądku przywódców i nauczaniu na szeroką skalę, taki ruch z pewnością byłby w stanie rosnąć. Mylilibyśmy się jednak, uważając, że przyłączanie się nowych wielbicieli jest jedynym miernikiem zdrowia instytucji. Jeżeli dzieje się to kosztem zniechęcenia i odchodzenia starszych wielbicieli, postęp jest wątpliwy. Tak to wygląda w dzisiejszym Iskconie, gdzie w miarę robienia postępu wielbiciele mają trudności w
znalezieniu śiksa wewnątrz towarzystwa, które odpowiadałoby poziomowi ich zainteresowań.
Głębia wewnętrznego zrozumienia jest prawdziwym miernikiem postępu, który z czasem powinien się objawić w formie szacunku dla innych, co tu mówić o starszych Waisznawach. Jasne jest jednak, że dzisiejszy Iskcon charakteryzuje się brakiem tego szacunku, szczególnie wobec starszych Waisznawów. Nawet dzisiaj wewnątrz towarzystwa ma miejsce oczernianie Śrila Śridhara Maharaja. Niedawno, bo w 1994 GBC udaremniło próbę przeprowadzoną przez grupę jego członków, którzy chcieli unieważnić rezolucję, która zabrania członkom Iskconu wiązać się ze Śridharem Maharajem, czy jakimkolwiek starszym Waisznawą spoza struktury organizacyjnej. Zamiast jednak odwołać tą rezolucję, GBC podkreśliło ją nawet bardziej i ukarało osoby dążące do reformy. [1]
Ten oszałamiający rozwój wydarzeń jest przykrym rezultatem vaisnava-aparadhy. Śridhara Maharaja, zaproszony do towarzystwa przez jego założyciela, ofiarowywał swoje śiksa w duchu opisanym poniżej, nawet kiedy traktowano go w zły sposób.
Swami Maharaja prosił mnie wielokrotnie: “Zaopiekuj się nimi. Przyprowdziłem do ciebie te surowe rzeczy [niedoświadczone osoby], szczególnie do ciebie. Proszę, zaopiekuj się nimi.” Nie wiedziałem, że on odejdzie przede mną. Jest też we mnie uczucie dla sprawy Mahaprabhu. Więc jeśli ktoś przychodzi szukać świadomości Kryszny, ale po pewnym czasie sfrustrowany odchodzi, wtedy naturalanie w moim sercu powinno pojawić się jakieś współczucie, pragnienie przyniesienia mu ulgi. Chociaż moja pomoc jest bardzo nieznaczna, to robię co mogę. Po prostu tutaj siedzę. Nie biegam tu i tam, niepokojąc umysły zwolenników Iskconu, ale jeśli ktoś do mnie przychodzi, jak mógłbym go odesłać z niczym?
Jak mogę siedzieć bezczynnie, bez rozdawania tego co mam, co czuję, bez pomagania tym osobom? Ale administracja Iskconu opiera się tylko na oficjalnych względach. Tych kilku


Góra
  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ]  Moderator: Morderatorzy

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL