Ponizej zapis etykiety przetlumaczony na jezyk polski
ETYKIETA WAISZNAWA
Wedy podają wieczne regulujące zasady przeznaczone dla korzystnego postępu ludzkiej cywilizacji, które w przeszłości były nieugięcie przestrzegane. Przekonującym świadectwem tej reguły jest Najwyższy Osobowy Bóg, który nazywany jest Janardaną życzliwie usposobionym do wszystkich żywych istot. (SB. 4.2.31)
Ważność Etykiety Waisznawa. (Cc. Antya 4. 128-130) Usłyszawszy wszystkie te szczegóły, Pan Śri Caitanya Mahaprabhu, bardzo zadowolony, przemówił w taki oto sposób:
"yadyapio tumi hao jagat-pavana toma-sparśe pavitra haya deva-muni-gana tathapi bhakta-svabhava r11; maryada-raksana maryada-palana haya sadhura bhusana
"Mój drogi Sanatano, chociaż jesteś wybawicielem całego wszechświata i choć dotknięcie ciebie oczyszcza nawet półbogów i wielkich świętych, to znamienną cechą bhakty jest przestrzeganie i chronienie etykiety Vaisnavy. Zachowywanie etykiety Vaisnavy jest ozdobą bhakty.”
Oznajmione jest tutaj że: Etykieta jest ozdobą Waisznawy, ale co to tak naprawdę oznacza? Czy etykieta jest tylko czymś zewnętrznym? Możemy zrozumieć to poprzez analogię: czy możliwym jest bycie bogatym, ale nie posiadać bogactwa? Ewentualnie: jakie jest znaczenie bogactwa, jeśli niemożliwym jest używanie kosztownych ozdób? Generalnie, każdy zazwyczaj będzie się stroił odpowiednio do poziomu swojego stanu posiadania. Jeżeli ktoś jest bardzo majętny, ubierał się będzie w bardzo kosztowne ubranie, jak również ozdabiał będzie się wieloma drogocennymi ozdobami. Podobnie dla osoby ugruntowanej w Świadomości Kryszny, klejnoty etykiety Waisznawa, będą w naturalny sposób ozdabiać każde jego działanie. Zaawansowanie wielbiciela oceniane jest na podstawie jego działania. Stanie się Waisznawą, wymaga przyjęcia pewnego standardu zachowania czy etykiety, której przestrzeganie ułatwia wielbicielowi postęp w świadomości Kryszny. Dzięki niej właśnie, Waisznawa działać może w sposób właściwy, praktycznie w każdej sytuacji. W Bhagavad-gicie, w znaczeniu do wersetu 6.24, Śrila Prabhupada, cytując 3 werset Upadeśamrity, szczególny nacisk kładzie na jeden z pomyślnych sposobów uczynienia postępu, na ścieżce służby oddania; jest to Całkowite zaangażowanie się w czynności dla siły dobrocir1; Praktycznie, etykieta Waisznawa, oznacza ciągłe działanie w gunie dobroci, która jest odskocznią na plan transcendentalny. Guna dobroci jest przydatna do samorealizacji, podczas gdy ignorancja i pasja, nie. Dlatego też, umiejętność zastosowania zasad etykiety Waisznawa, jest odbiciem tego, czy wielbiciel jest świadomy Kryszny r11; czy też nie; np: czy jest on pokorny?, sumienny?, dobrze wychowany?, zdyscyplinowany?, kulturalny?, ... wrażliwy? Każdy kto kto chce być wielbicielem Kryszny, powinien wiedzieć jak wiele dobrych cech musi prezentować.
Zapytano kiedyś Śrla Prabhupada: -W jaki sposób mogę rozpoznać twojego ucznia? Śrla Prabhupada odpowiedział; Oh, on jest doskonałym dżentelmenem.
A. Niektóre zasady etykiety Waisznawa
1.Okazuj szacunek i oddawaj pokłony guru, Krysznie i Jego wielbicielom oraz innym przełożonym. 2.Wstawaj przed godz. 4 rano i uczestnicz w mangala-arati. 3.Myj zęby i bierz kąpiel po wstaniu. 4.Bierz kąpiel po wypróżnieniu się. 5.Używaj wody po oddaniu moczu. 6.Myj ręce, usta oraz stopy przed i po przejęciu prasadam. 7.Myj ręce po wypiciu wody. 8.Przy jedzeniu i piciu używaj prawej ręki. 9.Noś zawsze czyste ubranie. 10.Nie kradnij. 11.Nie używaj wulgarnego słownictwa. 12.Nigdy nie kłam. 13.Nigdy nie mów źle o innych. 14.Nie bądź nieprzyjazny w stosunku do nikogo. 15.Nie rozwijaj przyjaźni z ludźmi, którzy są zazdrośni, upadli, szaleni, lekkomyślni, kłamliwi, wrodzy w stosunku do innych lub utrzymują zakazane związki kobietami i nie utrzymuj też przyjaźni z rozpustnymi kobietami. 16.Nie podróżuj samotnie. 17.Zakrywaj usta, gdy kichasz lub ziewasz. 18.Nie śmiej się zbyt głośno. 19.Nie puszczaj wiatrów głośno. 20.Unikaj w nocy krematorium i rozpustnych kobiet. 21.Nie przyjmuj schronienia u upadłych osób. 22.Nie śpij ani zbyt dużo ani zbyt mało.. 23.Nie wyciągaj swych nóg w kierunku innych osób. 24.Nie wypróżniaj się i nie oddawaj moczu na drodze. 25.Nie pluj podczas jedzenia. 26.Nie obrażaj kobiet. 27.Nie bądź zazdrosny o kobiety. 28.Nie szkodź innym, lecz staraj się działać dla ich dobra. 29.Nie utrzymuj kontaktów z ludźmi niesumiennymi lub czytającymi pisma, które nie są bona fide. 30.Nie wyśmiewaj ludzi, którzy są głupi, szaleni, strapieni, brzydcy, skąpi, ułomni, lub upadli. 31.Nie karć nikogo w celu nauczania go, za wyjątkiem synów i uczniów. 32.Bierz kąpiel po ogoleni się, stosunku płciowym i po pobycie w krematorium. 33.Nie bij nikogo po głowie i nie ciągnij za włosy. 34.Nie jedz jogurtu i grochu przed snem. 35.Gdy ktoś cię obrazi, opuść to miejsce, milcząc. 36.Nigdy nie gloryfikuj siebie. 37.Nie oglądaj nigdy nagich kobiet. 38.Nie kładź pożywienia na swoim łonie. 39.Nie kłuć się ze swoją żoną. 40.Nie pluj do wody. 41.Nie śpij w pokoju świątynnym. 42.Sanyasini powinni brać kąpiel trzy razy dziennie, grihastowie i brahmaczarini przynajmniej dwa razy. 43.Miejsce gdzie przyjmowane było prasadam, powinno zostać umyte; nie należy też chodzić po miejscu, gdzie jest spożywane prasadam. 44.Należy umyć ręce po dotknięciu wewnętrznej strony ust lub nosa.
B. Jak traktować gości Przyjmowanie gości w świątyni Kiedy widzimy, że ludzie rzeczywiście przychodzą do naszych ośrodków, śpiewają, tańczą, jedzą prasada, radują się i kupują książki, mamy pewność, że w takich transcendentalnych czynnościach zawsze obecny jest Śri Caitanya Mahaprabhu i jest bardzo zadowolony. (Adi Lila 9.50 znacz)
1.Każdy odwiedzający świątynię jest gościem Śrila Prabhupada. Jako słudzy i wielbiciele, mamy obowiązek służyć im. 2.Przybycie gości jest szansą skierowania uwarunkowanych dusz do ŚP lub dania im towarzystwa bhaktów 3.Filozofią Świadomości Kryszny jest personalizm. Musimy więc pamiętać, że każdy jest integralną cząstką Pana, i każdy jest Mu bardzo drogi. Koniecznym jest również porzucenie cielesnej koncepcji życia. Praktycznie możemy okazać to poprzez: a.powitanie gości miłymi słowami, wskazanie im miejsc do siedzenia i poczęstowanie ich prasadam, (jeżeli danej chwili jest to niemożliwe, należy poczęstować gości przynajmniej szklanką wody.) b.poświęcenie gościom swojego czasu i okazania im naszego zainteresowania. c.poprzez rozmowę, zaprezentowanie im Świadomości Kryszny. d.Podziękowanie gościom za wizytę i zaproszenie ich do ponownego odwiedzenia świątyni. 4.Generalni, nasz stosunek do gości powinien być nacechowany przyjaźnią i wyrozumieniem. 5.Każdy z odwiedzających świątynię, zaangażowany być powinien w służbę oddania, przynajmniej poprzez chwał Śrila Prabhupada, przyjęcie prasadam czy intonowanie Świętych Imion. 6.Naturalnym odwzajemnieniem duszy na takie zaangażowanie, będzie pragnienie powtórnego uczestnictwa w tak szczęśliwym przeżyciu. Prawdziwy nauczający ułatwi jej to poprzez zaoferowanie prasadam, zwiedzenie świątyni czy też zainteresowanie literaturą, którą gość może rozpropagować wśród swoich znajomych.
C. Unikanie i korygowanie obraz przeciwko Waisznawom Świadomość Waisznawy Fragment listu Śrila Prabhupada do Sziwanandy (6.15.1969): W Świadomości Kryszny, każda osoba jest bardzo ważna, ponieważ wszystkie działania wielbiciela Pana Kryszny są korzystne dla innych żywych istot.
Cytaty z Bhakti Vilasa Hari 1.Wielbiciele Pana Hari są czymś bardzo rzadkim w wieku Kali. Pozycja takiego wielbiciela jest wyższa nawet od pozycji Pana Brahmy czy też Pana Sziwy. 2.Obecność wielbiciela w czasie śmierci, wyniesie do nieba duchowego, nawet zabójcę bramina. (10.86) 3.Jeśli candala (zjadacz psów) zostanie Waisznawą, wtedy jest on na pozycji wyższej niźli bramin, a jeśli sanyasin pozbawiony jest oddania dla Wisznu, wtedy uważany być może za zdegradowanego bardziej od owego candali. (10.87) 4.Nawet podczas totalnego unicestwienia, wielbiciel Pana Wisznu nie ginie. Dzieje się tak dlatego, iż Pan Śri Hari znany jest wszędzie jako niepokonany i nieograniczony. Z tego też powodu wielbiciel nie musi lękać się niczego. (10.101-105) 5.Ci, którzy czczą Najwyższego Osobowego Boga, Pana Hari, są w rzeczywistości najlepsi pośród wszystkich ludzi i nie ma lepszych od nich w całych trzech światach. (10.110) 6.Ci wspaniali, wielkoduszni Waisznawowie, oczyszczają z materialnych grzechów całe stworzenie, dlatego ważniejsi są, od miejsc pielgrzymek. (10.118) 7.Ci, którzy są Moimi wielbicielami, w rzeczywistości nimi nie są, lecz ci, którzy są wielbicielami Moich wielbicieli, ci są naprawdę Moimi bhaktami. (10.133) 8.Moi wielbiciele, którzy są Mnie podporządkowani i wolni są od przywiązania i awersji, zawiści i dumy, zawsze głoszą Moje chwały; nigdy nie szkodzą innym; zawsze zaangażowani są w czczenie Moich wielbicieli i pragną słuchać o Mnie r11; są tymi, w których sercach zawsze przebywam. (10.145-146)
D. Etykieta w związku towarzystwem Guru , Sanjasinów , braci duchowych i grihastów 1.Świadomość Kryszny ma ścisłą strukturę, gdzie starsi są zawsze poważani przez młodszych, młodsi zawsze otrzymują błogosławieństwo i łaskę ze strony starszych. 2.Społeczność Waisznawa zbudowana jest według systemu varna-aśrama: Bramini, Kszjatriowie, Waisziowie, Śudrowie; oraz Sanjasini, Wanaprastowie, Grihastowie i Brahmaczarini. 3.Prawo starszeństwa między braćmi duchowymi obowiązuje stosownie do inicjacji. Osoba, która otrzymała inicjację wcześniej uważana jest za starszą. 4.Bracia duchowi mistrza duchowego, powinni być traktowani jak mistrz duchowy. 5.Sanjasini zawsze traktowani winni być jak guru. 6.W towarzystwie Waisznawów, każdy powinien pozostać pokornym; im bardziej bhakta jest zaawansowany tym bardziej będzie on pokornym. 7.Zdarza się, że starsi Waisznawowie mogę okazywać swój szacunek młodszym bhaktom, odpowiednio do ich pokory, a młodszy Waisznawa, nie powinien nigdy myśleć, że zasługuje on na szacunek od wszystkich starszych bhaktów. Z drugiej strony, gdy starszy Waisznawa okazuje mu szacunek, wtedy młodszy bhakta powinien czuć się niezwykle zakłopotany i wielokrotnie modlić się do Kryszny r11; przekazując Jemu cały ten szacunek. 8.Każdy powinien pamiętać, że w jego interesie leży, aby pozostać bardziej pokornym od źdźbła trawy, bardziej tolerancyjnym niż drzewo i nie pragnąć szacunku dla siebie, jednocześnie okazując go innym. 9.Nie powinno się nigdy przyjmować żadnej ze stron konfliktu, jaki występuje pomiędzy starszymi wielbicielami. Należy pozostać neutralnym, ponieważ sprzeczki pomiędzy Waisznawami są rodzajem ich rozrywek, które są poza naszym zrozumieniem. 10.Uczeń zawsze winien okazywać szacunek swojemu mistrzowi duchowemu tak jak Bogu. 11.Nauczający powinien być bardzo litościwy dla niewinnych dusz, jednocześnie powinien unikać osób demonicznych. 12.Naruszanie etykiety Waisznawa, niewątpliwie przyczynia się do zniszczenia życia duchowego bhakty.
E. Wzajemne korygowanie się w świadomy Kryszny sposób
List ŚP do Hansadutty (12.10.1972): Wielbiciel oznacza, że potrafi on tolerować wszystkie rodzaje niewygód i kaprysów materialnej natury; a ponieważ jest on jednocześnie mocno zaabsorbowany w służbę dla Kryszny, nie ma on czasu aby pozostawać zły lub popełniać obrazy w stosunku do innych, czy też szukać u nich wad. Nie, wielbiciel oznacza, iż jest on bardzo liberalny i miły dla każdego; jest zawsze dżentelmenem pod każdym względem.
1.Istnieje różnica pomiędzy krytykowaniem a zwracaniem uwagi. Wielbiciel ma pełną świadomość, że krytykowanie Waisznawów zanieczyszcza jego serce i przeszkadza w postępie duchowym. 2.Wielbiciel, aby móc komuś uwagę musi: a. nie być zazdrosnym b. pragnąć użytecznie towarzyszyć wielbicielom w ich świadomości Kryszny c. być na pozycji transcendentalnej lub na pozycji zarządzającego, usprawiedliwiającej konieczność takiej interwencji lub być osobiście poproszonym przez danego wielbiciela o pomoc w rozwiązaniu jego problemu. 3.Wielbiciel zwracający uwagę, musi praktycznie mieć pełne zrozumienie i doświadczenie tego czego naucza. 4.Metody zwracania uwagi: a. poprzez osobisty przykład i towarzystwo b. skierowanie danego wielbiciela do bardziej zaawansowanego bhakty c. młody bhakta nigdy nie powinien osobiście próbować zwracać uwagi innym wielbicielom. Powinien on zwrócić się do starszego bhakty po poradę, jak rozwiązać dany problem 5.Niemiłe słowa i szorstkie działanie nie mogą mieć miejsca w korygowaniu innych Waisznawów. Chcemy, bowiem, zniszczyć ignorancję w sercach wielbicieli, a nie samych wielbicieli. 6.Jeśli ktoś krytykuje w sposób uczciwy i szczery, to osoba krytykowana, powinna być wdzięczna za krytykę, a nie zła na zwracającego uwagę. 7.Zaabsorbowany Waisznawa, będzie widział za każdym razem, korygowanie swojego postępowania, jako łaskę Pana Caitanyi Mahaprabhu. 8.Zapobieganie jest lepsze niż leczenie. Jeżeli wszyscy wielbiciele, będą w sposób odpowiedzialny rozwijać odpowiednią świadomość w swym zachowaniu, wtedy potrzeba korygowania ich postępowania będzie minimalna.
Listy Śrila Prabhupada do uczniów List ŚP do Upendry (3.11.1969) : Tak, nowi ludzie mogą z początku popełniać błędy, ale to nie znaczy, że możemy być tym bardzo zirytowani. Ostatecznie, szkolenie oznacza, że ktoś uczy się czegoś czego nie wie i ty powinieneś w sposób łagodny uczyć go tego. Od Waisznawy oczekuje się bycia pokorniejszym od źdźbła trawy, więc kiedy szkolisz jakich młodych wielbicieli, nie powinieneś zbytnio niepokoić ich umysłów. Ostatecznie, jesteśmy nauczającymi i nie oczekujemy od naszego audytorium, całkowitego zrozumienia dla naszych słów. List ŚP do Vrindavaneśvari (7.28.1969) : Wspomniałaś mi o krytyce twojej osoby dokonanej przez Jayagovindę, który w ostry sposób zganił cię. Nie wiem o co chodziło, ale nie powinien on powodować u ciebie nastroju przygnębienia, nawet jeśli była to uczciwa krytyka.r1; List ŚP do Brahmanany (11.15.1969) : To nazywane jest postawą z Vaikunth. Na Vaikunthach w rzeczywistości nie ma wad w nikim, ale istnieje pewien rodzaj współzawodnictwa. Polega ono na tym, że jeden wielbiciel myśli o innych wielbicielach: Jak oni wspaniale służą Panur1;. W świecie materialnym zasadą jest, że każdy myśli:Ja zrobię to lepiej niż inni.r1; To jest koncepcja materialna. W niebie duchowym jest odwrotnie; każdy myśli, że inni wielbiciele robią coś lepiej od niego.
List ŚP do Madhumangala (11.18.1972) : Co do sytuacji w świątyni w Amsterdamie, to mogę zrozumieć że istnieją jakieś zakłócenia między wami, ale nie należy ich brać poważnie. Prawdziwym celem jest nauczanie . I jeśli cała uwaga skupiona jest tylko na tym, to wszystkie inne cele zostaną zrealizowane automatycznie. Walki pomiędzy sobą nie są dobre. Jeśli nasze nauczanie zostanie zaniedbane lub jeśli upadniemy w przestrzeganiu zasad regulujących, takich jak intonowanie 16 rund dziennie czy wstawanie przed czwartą rano, jeśli te rzeczy nie będą ściśle przestrzegane, to Maya będzie miała do nas łatwy dostęp i zniszczy wszystko. Moją radą jest, abyście ściśle przestrzegali tych rzeczy i byli przykładem dla innych, w jaki sposób można tego przestrzegać. Nie powinniśmy krytykować siebie nawzajem, ponieważ błędy tkwią w każdym i my sami również możemy stać się obiektem krytyki.
|