Tak, to bardzo dobra wskazówka - książki Śrila Prabhupada.
Wersja pierwsza ( o zbliżeniu na rzecze) pochodzi bezpośrednio z Mahabharaty a dokładniej z jej streszczenia przedstawionego przez Kṛṣṇa Dharma dasa. Ta streszczona wersja jest dostępna na stronie Bhaktivedanta Vedabase.
Druga wersja (o przekazanej mantrze) jest dostępna na angielskiej Wikipedii pod hasłem Vyasa. Ale za źródło tej historii podają Mahabharatę w tłumaczeniu Kisari Mohan Ganguli z XIX wieku - a w tej wersji jest jednak historia o zbliżeniu na rzece.
Trzecia wersja (o małżeństwie) jest opisana w hindupedii.
Jest też ciekawe wyjaśnienie Prabhupada w jego wykładzie z SB 1.3.21 z 26.09.1972
Kiedy jest czytane znaczenie tego wersetu wówczas wychodzi na to, że Parasiara był mężem Satyawati. Jednak zaraz na początku Śrila Prabhupada wyjaśnia, że: " Zatem ten Parasara w rzeczywistości nie był mężem Satyavati. Kiedy Satyavati nie wyszła za mąż, Parasara [Satyavati] urodziła Vyasadevę. Później Satyavati została żoną Maharajy Śantanu, ojca Bhismadevy. Ta Satyavati była córką rybaka."
Dalej w wykładzie Prabhupada wyjaśnia : " Tak więc Satyavati urodziła Vyasadevę, wcielenie Boga. Vyasadeva nie jest zwykłą istotą. Wcielenie Narayana. I był przeznaczony do poszerzania wiedzy wedyjskiej. Z drugiej strony narodził się Vyasadeva, ale nikt nie mógł zrozumieć. Pozostała dziewicą dzięki błogosławieństwu Parasary Muniego. Potem znów była atrakcyjna dla Maharajy Śantanu. "
|