Cytuj:
Czy dusza ludzka może stać się tym, czym jest Vishnu?
Czy jesteśmy w stanie być pełnią pełni?
Czy może życie na Vaikuntha, jest szczytem?
Jak mawiał Suhotra Swami, każda żywa istota (
jiva) jest już takim małym Kryszną (Wisznu). Przyczyna tego leży w byciu jakościowo jednym z Bogiem (
sat-cit-ananda). Różnica pomiędzy nimi tkwi w ilości, bo
jiva może być tylko świadoma samej siebie, czy jednego ciała, a Kryszna jest świadomy wszystkich żywych istot i ciał, i jest źródłem i przyczyną ich egzystencji.
Jiva jest już pełna w sobie, bo Kryszna jest kompletną, absolutną pełnią, i wszystko, co z Niego emanuje także stanowi pełnię samą w sobie, doskonale pasując do spełnienia zamierzonego przez Krysznę zadania i celu. Jak mówi inwokacja od Isa Upaniszadu:
om purnam adah purnam idam
purnat purnam udacyate
purnasya purnam adaya
purnam evavaśisyate"Najwyższy Osobowy Bóg jest doskonały i pełny sam w sobie. Jako że jest całkowicie doskonały, wszelkie Jego emanacje, takie jak ten zjawiskowy świat, są idealnie wyposażonymi, doskonałymi pełniami. Cokolwiek powstaje z Doskonalej Pełni, samo też jest pełne. Bóg jest Doskonałą Pełnią, dlatego – chociaż emanuje z Niego tyle doskonałych pełni – pozostaje On w doskonałej równowadze."
Jak widać, słowo "pełny", "kompletny", czy "doskonały" niekoniecznie musi się odnosić się, czy charakteryzować jedynie Prawdę Absolutną ale może także odnosić się do Jej emanacji. Szklanka, czy naczynie ma specyficzną formę, która stanowi pełnię, bo jest ona idealnie wyposażona do spełnienia celu, jakim jest przetrzymywanie płynów, choć niekoniecznie każdej ilości płynów. Podobnie
jiva posiada formę, która jest w pełni i idealnie wyposażona przez Krysznę do spełniania celu miłosnej wymiany z Kryszną, choć nie jest Kryszną, czyli Kompletną Całością, ale Jego emanacją.
Pełna świadomość Kryszny jest niczym wypełniona po brzegi płynem szklanka, doskonale spełniająca swoje zadanie. Jakiekolwiek poczucie niekompletności w uwarunkowanej
jivie wynika jedynie z jej stanu iluzji, czyli braku świadomości Kompletnej Całości - naszej ignorancji na Jej temat.
Rzadka forma ludzka jest doskonale wyposażoną pełnią, dającą pełną możliwość poznania Kryszny. Wykorzystywanie jej w innym celu niż poznanie Kryszny jest niczym wykorzystywanie szklanki w innym celu, np. do pomiaru temperatury, a następnie skarżenie się na niedoskonałość Boga z powodu wynikających z tego problemów. "Życie na Vaikuntha" to właśnie taki stan pełnej świadomości Kryszny, który stanowi szczyt osiągnięcia Doskonałej Pełni (Kryszny) przez
jivę.