Damian907 napisał(a):
Z przytoczonego wyżej tekstu wynika że Pan Kryszna wie wszystko. Ale jak ma się to do naszej wolnej woli?
Skoro już teraz wiadomo co się stanie z nami w przyszłości (za 10, 100 lub dużo więcej wcieleń, albo w następnej kalpie) to by oznaczało, że my tak naprawdę nie kierujemy naszym życiem, tylko jesteśmy ofiarą deterministycznego następstwa przyczyn i skutków. Czy naprawdę takie są nauki Pana Kryszny, czy może coś pomyliłem?
Wszechwiedza Śri Kryszny jest kwestią związaną z Jego niczym nieograniczoną perspektywą, oraz z tym, że jest On bezpośrednim świadkiem pragnień i osobą sankcjonującą działanie jivatmy, poprzez swój, zlokalizowany w sercach żywych istot aspekt Paramatmy (Nadduszy), który przenika także każdy atom materialnego stworzenia.
Odnośnie ogromu perspektywy, to prosta analogia mogłaby być taka, że patrząc na małą mrówkę, wiemy w jakim kierunku ona idzie, i jakie przeszkody napotka na swej drodze, na długo przedtem zanim ona sama je napotka. Dodajmy do tego fakt, że znamy cel jej żwawego marszu i pragnienia (szukanie jedzenia?), i już, bez żadnej potrzeby wpływania na wolną wolę mrówek jesteśmy "wszechwiedzący". W świecie mrówek, i dla mrówek, oczywiście.
W takiej sytuacji, widząc jadący w przeciwnym kierunku walec drogowy, możemy łatwo przewidzieć, co się za chwilę stanie. Oczywiście, mrówka stratuje i kompletnie zmiażdży walec!
Teraz pomnóż to doświadczenie przez niezliczoną ilość żywych istot, w niezliczonej ilości wszechświatów, i niezliczoną ilość atomów w tych wszechświatach, a wynik, który otrzymasz będzie ułamkiem ułamka, cząsteczki cząstki wszechwiedzy Śri Kryszny.
Jeśli chodzi o wolną wolę, to filozofia Gaudija Wedanty, w przeciwieństwie do filozofii zachodnich, nie boryka się w żaden sposób z dylematem wolna wola, czy determinizm, gdyż oba aspekty zachodzą równocześnie. Innymi słowy, nasza predestynacja jest owocem naszych przeszłych czynów, czyli naszej przeszłej wolnej woli. Ten rezultat tworzy pewną sytuację w której obecnie się znajdujemy i w jej granicach możemy podejmować nowe działania, zgodne z naszą wolną wolą. Predestynacja i wolna wola istnieją więc jednocześnie i w każdym momencie naszego uwarunkowanego bytu. Predestynacja jest sytuacją, w której się teraz znajduję, a wolna wola jest tym, co zrobię z tą sytuacją.
Co jest jednak w tym najważniejsze, to zgodnie z Wajsznawizmem, wolna wolna polega na wolności spod kontroli materii, a nie na wyborach typu, czy moja fałszywa materialna tożsamość ma dziś ochotę na gruszkę, czy też jabłko. Decyzje podejmowane pod wpływem i kontrolą trzech gun nie są więc ogóle żadną wolnością. Prawdziwą wolność posiada tylko czysta i nieutożsamiająca się z materią dusza, a ponadto zaangażowana w służbę oddania dla Kryszny, co jest jej naturalnym zajęciem. To jest jedyne prawidłowe, gdyż zgodne z inherentną naturą duszy, spożytkowanie wolnej woli.