Nie oglądałem jeszcze dwóch pierwszych części, ale obejrzałem trzecią i jestem pod wrażeniem. Podobno, tak twierdzą sami zwolennicy Zeitgeistu, trzecia część jest najlepsza. Film zaangażowany i motywujący. Oczywiście nie trzeba zgadzać się z każdym pomysłem tam przedstawionym, niemniej w sumie większość idei tam zawartych jest mi bliska, a myślę, że i Świadomości Kryszny także.
1. Geny nie determinują naszego życia; istotny jest kontekst społeczny, psychologiczny i polityczny
2. Cykliczna konsumpcja określa obecny system gospodarczy i jest nie-ekonomiczna;
3. Ekonomia oparta na zasobach i potrzebach, a nie ekonomia pieniężna jest źródłem trwałości
4. Współczesna ekonomia ignoruje wartości i samorealizację;
5. Rozpatrując system społeczno-gospodarczy należy uwzględniać wszystkie czynniki jednocześnie
Film w zasadzie jest wykładem. Dla niektórych może wydać się przegadany. Wypowiadają się różni badacze, w tym Jacque Fresco, założyciel Projektu Wenus i ideolog Ruchu Zeitgeist. Zaimponował mi swoją żywotnością. Ma 94 lata, a płonie w nim nadal żar i bunt. No cóż, gdyby zdarzyło się mi mieć tyle lat co on, to chciałbym mieć takie cechy. Myślę, że człowiek jest o tyle człowiekiem o ile się buntuje. W tym sensie, Świadomość Kryszny jako bunt wobec materialności jest buntem absolutnym.
Niektórym nie podobało się zakończenie z nieprzystającą piosenką do reszty filmu. Cóż, rzeczywiście powiało trochę amerykańskim optymizmem. A może nie jest on taki amerykański lecz po prostu ludzki ? Zabrakło tylko podpalenia tego stosu pieniędzy.
Ogólnie klimat i muzyka bardzo mi się podoba.
Brakowało mi skupienia się w filmie na szowinizmie gatunkowym. Ciągle mówi się o człowieku. Poza tym, nie podzielam takiej wiary w technologię i automatyzację jak Fresco i zwolennicy Zeitgeistu.
Dobrze jednak, że tworzy się kolejna grupa ludzi nastawionych na konkretne zmiany, która nie wpatruje się tylko w zaświaty. Rzeczywiście zarzuty, że są marksistami lub lewakami nie trafiają w sedno sprawy. W filmie próbują z tym dyskutować. Nie są to też po prostu fermenciarze, jak uważa Afa. Podają własne propozycje zmian i pomysły. Sam Fresco tworzy alternatywne wizje miast-ogrodów. I co ciekawe, ich pojmowanie rewolucji jest pacyfistyczne. Uważają, że obecny system społeczno-gospodarczy jest skazany na klęskę wcześniej czy później. Jest nie-naturalny. Legnie sam z siebie, wtedy będzie można budować coś nowego, lepszego.
Gdy w scenie końcowej z policją (świetna muzyka) moje ego widziało siebie rzucającego się z tłumem na kordon policyjny, Peter Joseph, twórca filmu, idzie w innym kierunku. Wierzy, że władza pod wpływem pokojowych masowych protestów i beznadziejnej sytuacji gospodarczej spowodowanej wieloletnim rabunkiem, decyduje się ustąpić.