Tutaj jest ciekawa realizacja projektu dbania o krowy / co prawda spoza Isckonu/ z Indii
w sandze Sri Hastri Maharaja ...sanga inna ale idea ta sama
http://uttama-bhakti.org/en/go-seva.htmli wideo
https://www.youtube.com/watch?v=UokK5hT0MIQTutaj tekst Aut.: Brijbhusana Dasa tlum . Malati...odnoszący się do ważności opieki nad krowami w Swiadomości Kryszny ...można się na tym oprzeć jeśli chodzi o zwrocenie się do bhaktow względem rozpowszechniania i wsparcia tego projektu ...pewnie trochę inaczej do ludzi spoza bhakti, ktorym na sercu lezy los zwierząt
Gosewa – służenie Go (krowom)
Wstęp
Każdy szuka miłości i szczęścia. Lecz istnieje tylko jedna droga do uzyskania ich w tym materialnym świecie, który przecież pełen jest niedoli – człowiek musi odkryć swoją prawdziwą tożsamość jako odrębna od fizycznego ciała dusza. Stać się to może za sprawą miłosnej, pełnej oddania służby dla Stwórcy.
Kryszna jest tym, który stwarza i utrzymuje cały wszechświat. Każda dusza jest jego fragmentaryczną cząstką, każda jest wieczna, zdolna odczuwać prawdziwe szczęście tylko nawiązując kontakt ze swym Źródłem. Rozwijając związek z Nim dusza może przekroczyć wszystkie trudy doczesnego życia i pogrążyć się w szczęściu miłosnego służenia.
Służba oddania – sewa – jest to służba, której jedynym celem jest zadowolenie obiektu miłości. Dlatego też człowiek powinien służyć Panu wyłącznie dla Jego przyjemności. Taka służba jest czymś zupełnie odmiennym od rytuałów i praktyk wykonywanych z myślą o własnej korzyści, tak często obserwowanych w ośrodkach kultu wszystkich niemal religii.
Śri Kryszna kocha Go /krowy/. Jego miłość do nich wyrażona została w licznych ustępach pism wedyjskich, razem z pochwałą ich piękna oraz niezwykle istotnej roli. Kryszna mieszka w Go-kuli, gdzie żyje wiele krów, a jego najbliżsi towarzysze –Gopa, Gopi, jego najwspanialszy sługa – Gowardhana, wszyscy służą Go/krowom/. A sam Kryszna, ponieważ utrzymuje je i chroni, znany jest jako Gowinda i Gopala.
Go/ krowy/ są pełne łagodności, służą dobru wszystkich i nikomu nie przysparzają cierpienia. Pan stworzył je dla korzyści ogółu. Mają one te same cechy, co sam Kryszna: są sattwiczne, czyste i sprzyjające każdemu. Ponieważ z natury są proste i ufne, potrzebują ochrony i troski. Gosewa oznacza taką właśnie, pełną miłości i troski opiekę. Gosewa zadowala Krysznę szczególnie, a kiedy On jest usatysfakcjonowany, spełnione są jednocześnie wszystkie inne pragnienia.
Ta niewielka broszura powstała po to, by uświadomić bhaktom sekret i piękno gosewy. Ukazuje jej wagę przytaczając odpowiednie fragmenty śastr. Powstanie jej było możliwe jedynie dzięki Śri Haridasie Śastridżi Maharadżowi, uczonemu w pismach nauczycielowi, który stale zaangażowany jest w służenie Go w Indiach, we Wryndawanie.
Najwyższy Pan – Kryszna
Idea gosewy nie może być rozpatrywana w oderwaniu od Kryszny oraz pism objawionych. Wszystkie poniższe strofy cytowane są z pism wedyjskich, przy każdej znajduje się konkretne odniesienie do oryginalnego tekstu.
Śri Kryszna jest najwyższym osobowym Bogiem (krsnas tu bhagavan svayam – ŚB 1.3.23). Jest źródłem całego stworzenia, a śastry mówią o Nim w ten sposób:
„Składam pokłony Krysznie, opiekunowi i sprzymierzeńcowi Go oraz braminów, który jest również obrońcą całego społeczeństwa. Przed tym Panem, który zawsze służy krowom, raz po raz padam w pokłonie.” (Wisznu-purana 1.19.65)
Słowa „go-brahmana-hitaya” wskazują na to, że Kryszna jest szczególnie zatroskany o dobro krów, uważając je za ważniejsze nawet od dobra warstwy bramińskiej.
Kryszna jest Stwórcą i Utrzymującym wszystko, mimo to z miłością karmiony jest zwykłym krowim mlekiem. Lubi je tak bardzo, że najchętniej wypijałby je prosto z ich wymion. Stąd też:
matarah sarva bhutanam gavah sarva-sukha-prada
„Go są matkami wszystkich stworzeń, dostarczają wszelkiej pomyślności.”
Brahma-sanhita (BS 5.29) podaje:
cintamaniprakarasadmasu kalpavrksah
laksavrtesu surabhir abhipalayantam
laksmi-sahasra-śata-sambhrama sevyamanam
govindam adi-purusam tam aham bhajami
„Śri Kryszna mieszka w boskiej siedzibie zbudowanej z duchowych klejnotów. Otoczony zewsząd milionami drzew pragnień spędza tam przyjemnie czas wypasając niebiańskie krowy. Setki i tysiące bhaktów zawsze służy mu z wielkim szacunkiem i uczuciem. Temu Najwyższemu Panu, który zawsze stara się zadowolić zmysły krów, i który jest pierwszą, oryginalną osobą, ofiarowuję moją część i tego wielbię.”
Kryszna, któremu służą wszyscy, sam służy Go (krowom).
Kryszna, który jest źródłem całego szczęścia, sam czerpie je z chronienia i doglądania krów.
Gowinda i jego bliscy towarzysze
Kryszna, Najwyższy Bóg, pojawiając się w tym świecie by udzielić ludziom wiedzy, uczy swoim własnym przykładem. A wszystko, co z Nim związane na różne sposoby łączy się z Go. Zwie się go Gowinda i Gopala ponieważ stale zajęty jest służeniem i opieką nad krowami. Miejsce, w którym na wieczność przebywa to Gokula, a jego najbliżsi przyjaciele – Gopa i Gopi. Wzgórze Gowardhana zostało jego najwznioślejszym sługą po prostu dzięki przysługiwaniu się stadom krów Wradży.
Gowardhana
hantayamadrirabala haridasa-varyo
yad rama-krsna-carana-sparśa-pramodah
manam tanowi saha-go-ganayos tayor yat
paniyasuyavasakandara-kandamulaih
„Wzgórze Gowardhana jest moim najlepszym bhaktą! Moi Drodzy, to wzgórze dostarcza wszystkiego, co potrzeba mnie i Balaramie, naszym przyjaciołom oraz krowom i cielętom. Użycza nam wody do ugaszenia pragnienia, świeżej soczystej trawy dla naszych stad, jaskiń, przeróżnych kwiatów, owoców, jadalnych korzeni oraz innych smakołyków. W ten sposób wzgórze Gowardhana oddaje mi cześć. Dotykane naszymi stopami zdaje się całe tonąć w szczęściu.”(ŚB 10.21.18)
govardhano jayati maila kuladhirajo
yo gopikabhirudito haridasa-varyah
krsnena śakra-makha-bhanga-krtarcito yah
saptaham asya karapadma-talepy avatsit
“Chwała Gowardhanie - królowi górskiego rodu, który przez Gopi okrzyknięty został Haridasa-warja – najlepszym z sług Hariego, a który, uczczony przez Krysznę wstrzymaniem festiwalu ku czci Indry, przez siedem kolejnych dni spoczywał na jego lotosowej dłoni.“(BBh 1.1.7)
Gokula - Goloka - Wryndawana
Gokula jest nazwą siedziby, w której rezyduje Kryszna. Dosłownie słowo gokula znaczy „miejsce, w którym żyją krowy”(„rodzina krów”).
„Wszyscy pragniemy sięgnąć Twojego duchowego królestwa, gdzie żyją wszechpomyślne, bogato ozdabiane krowy o olbrzymich rogach, które potrafią spełniać wszystkie marzenia.”(RV 1.154.6)
Gopi i Gopa
Gopi to wzniosłe wielbicielki Kryszny, jednak – jak wskazuje to ich określenie – są nikim innym, jak prostymi, wiejskimi dziewczętami, które doją i doglądają krów.
Go źródłem wszelkiej pomyślności
Cała pomyślność przebywa tam, gdzie żyją krowy. Zaczyna się wraz z obecnością Go, i nawet sylaba „ga” ma szczególne w sanskrycie wedyjskim znaczenie. Odnosi się do pomyślnego początku. Także słowa: „guru” i „gajatri” rozpoczyna sylaba „ga”. Guru oznacza początek wiedzy oraz ścieżki wyzwolenia, a gajatri wskazuje na znaczenie gajatri-mantry, która jest pierwszą, oryginalną z wedyjskich mantr. Jej sens oddaje pierwsza strofa Śrimad Bhagawatam (esencji całej literatury wedyjskiej).
W ten sposób Go uosabia pomyślność i oznacza wszelki jej początek.
Gosewa
Słowo „gosewa” jest złożeniem powstałym z połączenia dwóch sanskryckich słów – „go” oraz „sewa”. Aby właściwie zrozumieć ideę gosewy potrzeba najpierw poznać rolę i znaczenie krów (go) oraz nastrój służenia (sewa).
Sewa to miłosna, pełna oddania służba Bogu. Składają się na nią: tjaga (wyrzeczenie), samarpana ( poddanie się) oraz sewa (w znaczeniu przychylnego, zadowalającego działania). Osobę zaangażowaną w taką służbę cechuje ekata, czyli jedność serca z obiektem uczuć, oraz anukulata, przychylność Panu. Sewa implikuje więc współodczuwanie z Kryszną oraz działanie w sposób, który Go zadowala. Porzuca się tu wszystko to, co nie służy szczęściu Kryszny, w pełni podporządkowując się Mu i skrupulatnie wypełniając Jego nauki.
Sewa jest czymś zupełnie innym niż praca wykonywana z oczekiwaniem nagrody. Każdy czyn spełniany jest z jedyną, zawsze obecną intencją sprawienia radości obiektowi uczucia. Nie ma śladu żadnego innego pragnienia w sercu służącego bhakty – ani dla własnej przyjemności, ani nawet dla oswobodzenia się z niedoli materialnego świata.
Krowa ma naturę Kryszny
Go wywodzą się od pierwotnej, niebiańskiej, krowy – spełniającej pragnienia Kamadhenu. Kryszna mówi w Bhagawadgicie: „Spośród krów ja jestem tą, która spełnia pragnienia.” (Bg 10.28)
Guna i karma
Dana osoba staje się godną czci odpowiednio do swoich cech (guna) i czynów (karma). Także i Bóg wielbiony jest ze względu na nie, posiada On bowiem wszelkie najwspanialsze zalety, spośród których łaskawość oraz odżywianie wszystkich stworzeń bez wyjątku (dbałość o dobro każdego) są uznawane za najzacniejsze. Swoim działaniem sprzyja całemu stworzeniu, stale zajęty jest pracą na rzecz każdej jednej istoty.
Niraparadhi i paropakari
Go posiadają cechy podobne do cech Pana, są również sattwiczne i czyste. Nigdy nie przyczyniają się do cudzego cierpienia (niraparadhi) i zawsze przysługują się dobru ogółu (upakari). Te dwie cechy charakteryzują osoby prawdziwie kochające. Bóg stworzył krowy jako swoisty ideał, wzór, z którego można uczyć się życzliwości i przychylności wobec innych. Tak wiele przecież zawdzięczają im ludzie.
Mleko służy jako pokarm naszych dzieci, czyniąc krowę niejako naszą matką. Wytwarzane z mleka ghi (masło klarowane) używane jest we wszystkich wedyjskich ofiarach, przynosząc społeczeństwu pomyślność. Byki od tysięcy lat zaprzęgane są do pługów, zawdzięczamy im więc rolnictwo. Tak więc krowa jest ze wszech miar godna czci, zarówno przez wzgląd na jej naturę, jak i służbę dla ludzkości.
Sattwika
Bóg stworzył krowę jako stworzenie całkowicie czyste, sattwiczne – w sile dobroci. Nawet nieczystości krów, ich kał i uryna, mają oczyszczające właściwości, dzięki czemu mogą wspomóc leczenie wielu chorób. Wiele pochwał na temat uzdrawiającej mocy krowiego mleka zawiera Ajurweda.
Gosewa jest więc miłosnym działaniem na rzecz krów, których natura jest droga nawet Bogu. Służenie im podoba się Krysznie, gdyż człowiek spełnia nim automatycznie Jego instrukcję by działać dla dobra wszystkich. Wykonując gosewę przysługujemy się bowiem całej ludzkości.
Gosewa najwyższą dharmą
Najczęstszym tłumaczeniem słowa „dharma” jest „religia”, ta z kolei zwykle postrzegana jest jako zbiór zasad i praktyk. Jednakże dharma to znacznie więcej niż zespół reguł. Istotą znaczenia dharmy jest ochrona i utrzymanie. Ma ona służyć ogólnemu dobru.
Kryszna powołał do życia cały świat, a teraz stale utrzymuje to swoje stworzenie. Wszystkie istoty co dzień otrzymują od Niego wszystko, co potrzebne jest do ich przetrwania. Nawet gdy rodzi się dziecko przyczyną mleka, które powstaje w piersi matki jest nie kto inny, tylko sam Bóg. On także dla pomyślności świata stworzył krowę, naszą odpowiedzialnością jest więc chronić ją i utrzymywać. Dlatego właśnie wedyjska kultura oscyluje wokół czci oddawanej krowom.