forum.harinam.pl
http://forum.harinam.pl/

Dusza- czy duchowa
http://forum.harinam.pl/viewtopic.php?f=2&t=2721
Strona 1 z 1

Autor:  Pavana Caitania [ 7 lis 2017, o 15:14 ]
Tytuł:  Dusza- czy duchowa

Takie pytanie mam drodzy filozficzni bhaktowie: cczy watpliwosc.

Czy dusza jest duchowa?
Czasmi sie mowi ze materjalna energja nas pochlania a dusza jesty z natury duchowa.

Jednak po dlokladnym przyjzeniu sie sprawie wyglda na to ze Atma - jest nie duchowa, a z energii granicznej (tatastha) Nie jest wiec materjalna, ale i nie jest jakby duchowa/

<moze to tylko kfestja nie doskonalosci polskich slow?

Autor:  Purnaprajna [ 4 sty 2018, o 17:02 ]
Tytuł:  Re: Dusza- czy duchowa

Wybacz, za późną odpowiedź, ale z powodu śmierci mojej mamy nie zaglądałem na forum przez dłuższy czas.

Zgodnie z Bhagawad-gitą 7.5, tatastha-śakti-dżiwa, czyli dusza mająca zdolność czynienia wyboru pomiędzy służeniem Bogu lub iluzji (mayi), jest energią wyższą (para-prakriti) w stosunku do martwej materii (apara-prakriti). W Jaiva-dharmie, Śrila Bhaktiwinoda Thakura wyjaśnia, że tatastha-śakti jest częściową ekspansją cit-sakti, czyli duchowej, wewnętrznej energii Kryszny.

Sanskryckie słowo "tatastha" (tata - linia brzegowa; stha - usytuowana) oznacza jedynie, że dusza jest usytuowana na granicy pomiędzy naturą mocy materialnej ignorancji a naturą Najwyższego Osobowego Boga. Innymi słowy, dusza nigdy nie staje się martwą materią (w tym sensie, nigdy nie stając się materialną), nawet wtedy, kiedy wybiera egzystencję bez pełnienia służby oddania dla Boga, utożsamiając się z fizycznym i psychicznym ciałem, czyli, kiedy w pośredni sposób służy Śri Krysznie, poprzez medium Jego energii materialnej. Podobnie, dusza nigdy nie staje się Bogiem, bo jest ona nieskończenie małą (anu), a Śri Kryszna jest nieskończenie wielki (vibhu).

Autor:  Purnaprajna [ 4 sty 2018, o 23:56 ]
Tytuł:  Re: Dusza- czy duchowa

Jedna z dalszych wątpliwości, która może się pojawić, to pytanie zadane w Jaiva-dharmie Śrila Bhaktiwinoda Thakury:

Wradżanatha: Czy maya-śakti jest w jakimś stopniu obecna w konstytucjonalnej strukturze dżiwy?

Wątpliwość tą w następujący sposób rozprasza Raghunatha dasa Babadżi:

"Nie, dżiwa jest produktem duchowej natury. Jednakże, ponieważ jest ona nieskończenie mała, to brakuje jej wystarczającej duchowej siły. Dlatego też, jest ona narażona na atak, i może być łatwo pokonana przez mayę, chociaż w rzeczywistości, maya jest całkowicie nieobecna w konstytucji dżiwy".

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/