Teraz jest 28 mar 2024, o 12:32


Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 81 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 31 sie 2013, o 02:33 

Dołączył(a): 31 gru 2008, o 05:30
Posty: 893
Tak chce cos powiedziec, ale tak dokonca sam nie wiem jak. Mysle ze to co chce powiedzic mozna umiejscowic w naszej filozfii najblizej w kilku miejscach np w nauce o sambandzie abideji i prajodzanie..

Pierwsza taka myślą jest ze czlowiek zeby cos osiagnac musi miec Cel. Musi wiedziec po co to robi i dlaczego. Byc przekonanym tudziesz miec wiare. Przeszkody oczywiscie sie pojawia. Bledy i prblemy ale cel to cel. Jest tez to ze oprcz celu zaplanowanego pojawiac sie beda rozne okolicznosc w stdnku do tego celu.

Druga rzecz ze oprocz celu - musi byc tez metoda jak ten cel osognac. Moim zdaniem rozrozninie na cel i metode to wazna rzecz. Celem moze byc milosc do Boga, ale metoda dla kogos to bedzie rozpradzanie ksiazek dla kogos innego muzkowane, a dla kogos innego pisanie ksiazek czy gotowanie dla Kryszny np/ (to mozna nazwac chyba abideja)

Wazna sprawa jest tez to ze roznica miedzy celem a sposbem go osgniecia (mozna nazwac to tez sadhana- prtaktyka) polega tez na tym ze w przadku celu- rozwazamy nature tatvy, czyli Bytu Abosktnego. Boga. Ale w ptrzadku praktyki i metody rozwazamy juz rzeczy bardziej przziemne, takze nasza nature, nasze zdolnsci, oklocznsci, miejsce , czas. Czasem bedzimy w wielkim miescie. czasem na wsi, czasem bezrobotni innym razem bogaci. Czasem slowanymi muzkami jak Gerge Harrison a czasem zapomninymi bhaktami gdzies nastrychu bez rodziny przjacil milsci itp. Praktyka bedzie wiec za kazdym razem wygadala inaczej. I pownnismy sie do tego przzwaczaic ze jest wiele zminnych elemntow.

Porownujac tez rozne religje mozna porwanwac jakie oferuja cele, lub jakie oferuja metody. Czesto sie slyszy w Kosciele Katolickiem np jesli ksaidz jest grajacy na gitarze i taki uprzejmy ze "fajny ksiadze taki mlodzizowy, dzieki niemu uwierzylem w jezusa".Moim zdaniem jest to wlasnie zwrcenie uwagi ze ktos ma jakas dobra metode. A ludzie czesto lacza metode z celem.

Ostatecznei mamy prajodzane, czyli miejsce gdzie praktyka spotka sie z celem.

--------------

Mozna to tez przedstawic na innych zasadach bhakti;
np;
sadhana- jako praktyka, lub podzial na pradzar i aczar, czyli mowienie, nauczanie dzielenie sie, i aczar - czyli zycie wedlog czegos, bycie wzorem, zachwywanie sie tak jak sie jest naprawde swietym bhakta np. Bo wiaomo ze to o czym si emowi to zazwczaj cel doskonaly.


Podusmowaujac.
Czy wiemy co jest naszym celem> I czy jestesmy o nim przekonani? Czy potrafimy to dobrze ocenic?
Czy wiemy ze praktyka metoda zalezy tez od czasu mijsca okolicznsci?

------------------
ps.
Sory za spekulacje ale tak jakos mi po glowie chodzi: )


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 1 wrz 2013, o 05:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Ciekawe przemyślenia, Pavano. Nie, nie spekulujesz, bo cała egzystencja materialna i duchowa opiera się na wastu-trayi, a Kryszna jest jej esencją (wastawa-wastu).

Wczoraj, słuchając wykładu BVPS usłyszałem kolejny ciekawy przykład zastosowania analizy wastu-trayi. Maharadża odpowiadał na zarzut, że Mahaprabhu nie poleca warnaśramy, i odrzuca ją jako niepotrzebną dla bhaktów, jako zewnętrzną. Wyjaśnienia zaczął on od tego, że sam Mahaprabhu oraz Ramananda Raya i wszyscy aczarjowie w naszej guru-paramparze żyli ściśle z zasadami warnaśramy. Pan Ćajtanja studiował, potem pracował jako nauczyciel, ożenił się, przyjął sannjasę, a wszystko to była warnaśrama, o której przestrzeganie sam niezwykle dbał, chociażby wkładając codziennie schludny ubiór sannjasina. Podobnie było w przypadku Ramananda Raya, który jako menagadżer króla był śudrą i żył zgodnie z zasadami warnaśramy. Następnie maharadża wyjaśnił, że rozmowa Mahaprabhu z Ramanada Rayem dotyczyła jedynie sfery prajodżany, ostatecznego celu służby oddania, który jest wewnętrzny. Natomiast, rozmowa z Sanataną Goswamim dotyczyła sambandhy, podobnie jak i z Prakaśanandą i Sarwabhaumą, a z Rupą Goswamim abhidheji.

Warnaśrama jest "zewnętrzna", bo dotycząca zaangażowania zewnętrznego ciała, umysłu, inteligencji i fałszywego ego w służbę oddania. To są zewnętrzne do duszy i premy rzeczy, bez których jednak nie jesteśmy w stanie osiągnąć celu służby oddania, bo jak bez praktycznego zaangażowania materialnego ciała, zmysłów, umysłu, inteligencji i koncepcji własnej tożsamości moglibyśmy pełnić tutaj służbę oddania dla Hari, guru i wajsznawów i zadowolić ich? Te "zewnętrzne" rzeczy kontroluje właśnie warnaśrama, a jeżeli ją odrzucimy, to i tak, Ci z nas, którzy nie są usatysfakcjonowani bezpośrednio odnoszącym się do transcendencji stylem życia bhagawata i pancaratry, będą zmuszeni przyjąć niższe i tymczasowe trendy tzw. "współczesnej kultury".

Brak analitycznego zrozumienia sambandhy, abhidheji i prajodżany często prowadzi do prób natychmiastowego "wskoczenia" bezpośrednio w sferę prajodżany, ignorując przy tym sambandhę i abhidheję. Słyszy się wtedy na przykład tego typu potworki myślowe, że ustanowione przez Krysznę na wieczność zasady warnaśramy są dla bhaktów nieprzydatne, bo to "niepraktyczne starocie sprzed 5000 lat", a za jedyne krsna-katha uważane są rozmowa o najintymniejszych punktach prajodżany, tzw. nocne rozmowy rasika.

Jednocześnie, tacy bhaktowie najczęściej mają wiele niespełnionych materialnych pragnień, co objawia się w entuzjastycznym życiu rodzinnym, płodzeniu dzieci, często w rozwodach i ponownym ożenku, ponownym płodzeniu dzieci, edukacji w dobrych szkołach dla zyskania dobrej pensji, ambitnej karierze zawodowej, ciężkiej pracy, być może nawet na dwie zmiany, aby być w stanie utrzymać ich pełen wymagań styl i wysoki standard życia. Innymi słowy, robią oni wszystkie te "zewnętrzne" rzeczy, które wydaje im się, że Mahaprabhu odrzucił w formie warnaśramy, ale robią to po swojemu, "nowoczesnemu", a nie w zgodzie z zaleceniami Pana w pismach, które uważają za niepraktycznie i jedynie tymczasowe zasady sprzed kilku tysięcy lat, najczęściej w ogóle ich nie znając.

Maharadża powiedział, że jeżeli jakiś bhakta uważa, żę Mahaprabhu odrzucił warnaśramę, jako zupełnie nieprzydatną, to powinien on, niczym Riszabhadewa udać się nago do lasu i tarzać się po ziemi w ekstazie miłości do Boga, bo to jest jedyna alternatywa dla osób odrzucających daiwi-warnaśrama-dharmę. Dlatego Śrila Prabhupada wprowadził w ISKCONIe kulturę bramińską, co jest synonimem daiwi-warnaśrama-dharmy, i obejmuje ona swoich zasięgiem wszystkie warny.

Spotykając bhaktów o takich poglądach, widzimy jak często traktują rozmowy o Kryszna-gopi-lila jako jedyne krsna-katha i transcendencję, uważając, że filozofia sambandha-jnany i abhidheja-jnana to maya, albo przynajmniej coś znacznie niższego, "teoretycznego", i tylko w małej części powiązanego z Kryszną i świadomością Kryszny, nie będąc przy tym świadomymi, że ich często na siłę wyciskane rasika-rozmowy są jedynie sambandha-jnaną, ale na temat prajodżany, a ich własna uwarunkowana natura i materialne pragnienia zmuszają ich do przyjęcia własnej koncepcji tożsamości (sambandha) i spekulatywnych form działania (abhidheji), bo odrzucili przecież najlepszą, zewnętrzną formę kulturowo-rodzinno-społecznych interakcji i spełniania swych materialnych pragnień w kontekście pełnienia służby oddania dla Pana (daiwi-warnaśrama-dharma). Tego typu podejście śastry zwą sentymentalizmem, a wiadomo, co z tym się wiąże: same kłopoty, dla siebie, dla innych bhaktów, i dla społeczności bhaktów.

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 1 wrz 2013, o 10:18 

Dołączył(a): 14 lis 2006, o 18:54
Posty: 508
... w sumie jeśli spojrzymy na Wrindawanę, a jednak to jest ten ideal bhaktow, niekoniecznie zobaczymy osoby , które siedzą przed Kryszną i cały dzien li tylko wylewają przed Nim łzy, oni kochają Krysznę ... ale tez robią to co mają do zrobienia , opiekują się krowami ,kiedy trzeba doić doją , kiedy trzeba posiać sieją , kiedy trzeba zebrać zbierają , kiedy gotować gotują, dbają o swoje rodziny , przyjaciół , bliskich ...


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 1 wrz 2013, o 12:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Dokładnie Balaji! I dlatego Mahaprabhu mówi, że nie tylko prajodżana, ale i sambandha i abhidheja są tak samo ważne, i dopiero razem, we trzy tworzą maha-dana, czyli największy skarb ludzkiego życia.

Dlatego bhaktowie skupiający się na służbie oddania najpierw starają się zrozumieć właściwy nastrój z jakim powinna być pełniony dany typ służby, poznać elementy danego tematu/pola działania tej służby, poznać ich przeznaczenie i cel, oraz mają plan działania zawierający powyższe trzy elementy. To powyższe zogniskowanie świadomości jest zwane sambandha-gjaną, i opisuje nastrój działania i elementy kszetry, czyli sambandhę, cel istnienia elementów, co jest prajodżaną, oraz ich właściwe użycie w służbie oddania, co stanowi abhidheję. Stąd Śrila Prabhupada wraz z innymi aczarjami poświęcili tyle czasu na edukowanie bhaktów, pisząc mądre książki, wyjaśniające sambandhę-gjanę i jej aspekt związku, działania i rezultatu.

Powyższe dotyczy wiedzy i jej zrozumienia. Dopiero posiadając właściwe zrozumienie tej wiedzy możliwe jest prawidłowe zastosowanie jej w praktycznej służbie oddania (abhidheja), i osiągnięcie celu jakim jest zadowolenie Hari, guru i wajsznawów (prajodżana).

W sytuacji, kiedy jakiś wielbiciel mówi nam, że sambandha-jnana, a w tym filozofia i teologia jest nam niepotrzebna i mało inspirująca w służbie oddania, bo liczy się tylko sama miłość do Kryszny (czyt. mówienie o niej), to można być w 100% pewnym, że jego tzw. miłość do Kryszny nie ma nic wspólnego z transcendencją, a jest jedynie projekcją jego materialnych sentymentów, bo tylko z poprawnej sambandha-gjany rodzi się czyste oddanie i transcendentalne uczucie, i to na tej wiedzy są one oparte, co potwierdza Śrila Prabhupada mówiąc, że "oddanie leży w doskonałej wiedzy o Najwyższym". W oczywisty sposób, lekceważąc, czy umniejszając wagę sambandha-gjany, nie można jest samemu mieć, bo aby posiadać zrozumienie czegoś, trzeba to najpierw docenić.

Bez uprzedniej wiedzy o krowie, jak wygląda, co można z nią zrobić, o technice dojenia, i o tym, w jaki sposób należy do niej podejść, aby ją wydoić, mleka nie będzie, pomimo gorących zapewnień pseudo-dojarzy, że liczy się wyłącznie mleko i jego opisy, a powyższa "teoretyczna" wiedza jest mało przydatna. Wtedy to słyszymy: "Prabhu, jesteś w innym ode mnie nastroju, bo zamiast o piciu mleka, tracisz czas na wyjaśnianie czym jest krowa, kim jest dojarz, co ich łączy, i jak działać, aby napełnić bańkę mlekiem. Ja natomiast nie lubię marnować czasu na taką bezużyteczną teorię, bo nie ma ona nic wspólnego z mlekiem i jego piciem, a w zamian, przechodzę ponad tymi prozaicznymi rzeczami, i koncentruje się jedynie na piciu mleka, którego nie wydoiłem, a więc którego nigdy nie miałem w szklance." Życzymy smacznego! :D

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 1 wrz 2013, o 14:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2007, o 12:06
Posty: 264
Purnaprajna napisał(a):
bo tylko z poprawnej sambandha-gjany rodzi się czyste oddanie i transcendentalne uczucie, i to na tej wiedzy są one oparte, co potwierdza Śrila Prabhupada mówiąc, że "oddanie leży w doskonałej wiedzy o Najwyższym"


Wiem, o co ci chodzi, bo to racja - sambandha jnana jest nieodzowna, żeby wiedzieć, co jest czym, żeby nie mylić Kryszny z półbogami, żeby własciwie przechodzić z etapu na etap, itp:), ale powyższe stwierdzenie choć prawdziwe, to musi być widziane w odpowiednim świetle. Bhakti przychodzi z bhakti, nie z sambandha jnany, z bhakti, czyli od osoby, która ma bhakti. No i najpewniej od tej osoby przyjdzie też sambandha jnana. Myślę, że to ważne, żeby podkreślić ten punkt, bo ktoś może nabrać błędnego przekonania, że sama wiedza o filozofii bhakti, może zrodzić oddanie. To oddanie może jednak przyjść tylko od kogoś, kto je ma. Wiem, że nie negujesz tego, chciałeś tylko podkreślić ten punkt o ważności sambandha-jnany, i jak się domyślam, ważne jest, żeby to podkreślić, w świetle ostatnich dyskusji na tym forum ;) Mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko, że "dopełniłem" trochę twoją odpowiedź.
Co do tego stwierdzenia Śrila Prabhupada: "oddanie leży w doskonałej wiedzy o Najwyższym", to rozumiem to w ten sposób - w doskonałej wiedzy o Najwyższym mieści się wiedza o tym, co on lubi albo nie lubi. I wydaje się, że choć tak - bhakti jest niezależna i może pojawić się tam, gdzie chce, to jednak Kryszna lubi, żeby przechodziła przez jego bhaktów:)

Cytuj:
Bez uprzedniej wiedzy o krowie, jak wygląda, co można z nią zrobić, o technice dojenia, i o tym, w jaki sposób należy do niej podejść, aby ją wydoić, mleka nie będzie, pomimo gorących zapewnień pseudo-dojarzy, że liczy się wyłącznie mleko i jego opisy, a powyższa "teoretyczna" wiedza jest mało przydatna. Wtedy to słyszymy: "Prabhu, jesteś w innym ode mnie nastroju, bo zamiast o piciu mleka, tracisz czas na wyjaśnianie czym jest krowa, kim jest dojarz, co ich łączy, i jak działać, aby napełnić bańkę mlekiem. Ja natomiast nie lubię marnować czasu na taką bezużyteczną teorię, bo nie ma ona nic wspólnego z mlekiem i jego piciem, a w zamian, przechodzę ponad tymi prozaicznymi rzeczami, i koncentruje się jedynie na piciu mleka, którego nie wydoiłem, a więc którego nigdy nie miałem w szklance." Życzymy smacznego! :D


Przewrotnie i bez skrupułów, ale prawdziwie ;) Super przykład.
Najlepsze jest to, że jesteśmy w miarę bezpieczni od takich pokazów bhakti. Chodzi o to, że jeśli ktoś naprawdę ma to bhakti, jest na tym wysokim poziomie to raz, że nie będzie się tym afiszował i jeżeli jest bardziej w klimacie bhajananandi, to po prostu odłączy się od społeczeństwa, żeby czerpać nektar w samotności. Jeżeli jest natomiast ghostanandi, to "zejdzie" do poziomu innych bhaktów i w trzeźwy, zrównoważony sposób będzie im pomagał zrozumieć sambandha jnanę. Osobiście nie mam zaufania, jeśli ktoś próbuje na siłę wymagać od innych wskoczenia na poziom "transcendentalny". Jest to niesmaczne i raczej niestrawne.


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 1 wrz 2013, o 18:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kalpataru napisał(a):
Bhakti przychodzi z bhakti, nie z sambandha jnany, z bhakti, czyli od osoby, która ma bhakti. No i najpewniej od tej osoby przyjdzie też sambandha jnana.


Oczywiście, transmisja wiedzy w związku z Kryszną pochodzi od bhakty Kryszny, i wymaga to partycypacji dwóch lub więcej osób. To rzecz oczywista, i dlatego o tym nie wspomniałem.

Bhakti to praktyczne zastosowanie sambandha-gjany w służbie oddania (abhideji), co prowadzi nas do domu, do Boga (prajodżana). Nie ma służby oddania (bhakti) bez sambandha-gjany. Sambandha-gjanę otrzymujemy poprzez łaskę guru-śastra-sadhu.

Kiedy ta wiedza jest kontemplowana i wprowadzona w życie, wtedy przychodzi realizacja abhideji, zwana prajodżaną. Wszystko to ma miejsce w abhidheji, czyli inaczej w służbie oddania, lub bhakti. Innymi słowy, w abhidheji, w procesie służby oddania jest zawarta zarówno sambandha-gjana, abhidheja, i prajodżana.

Zrealizowana wiedza, abhidheja, która zadowala Hari, guru i wajsznawów, przynosi rezultat, który powiększa sambandha-gjanę, czyli pole działania (np. umacnia tożsamość, jako sługi Kryszny, zwiększa atrakcję do Kryszny, kontemplację i inspirację do służby oddania, zrozumienie procesu i celu służby oddania, doświadczenie, związek z Kryszną i z Jego energiami, ulepsza właściwy nastrój itd, itp). W ten sposób, bhakti generuje bhakti poprzez etapy od śraddhy do premy, zgodnie z zasadą wastu-trayi.

veda-sastra kahe -- ‘sambandha', ‘abhidheya', ‘prayojana'
‘krsna' -- prapya sambandha, ‘bhakti' -- praptyera sadhana


"Literatura wedyjska dostarcza informacji o wiecznym związku żywej istoty z Krsną, nazywanym sambandha. Gdy żywa istota rozumie ten związek i działa odpowiednio, jest to nazywane abhidheya. Powrót do domu, do Boga jest ostatecznym celem życia i zwany jest prayojana. (Cc Madhya 20.124)

abhidheya-nama ‘bhakti', ‘prema' -- prayojana
purusartha-siromani prema maha-dhana


"Służba oddania, czyli czynności zmysłów dla zadowolenia Pana, nazywana jest abhidheya, ponieważ może ona rozwinąć oryginalną miłość do Boga, co jest celem życia. Cel ten jest najwyższym dobrem i największym bogactwem żywej istoty. W ten sposób osiąga się platformę transcendentalnej miłosnej służby dla Pana." (Cc Madhya 20.125)

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 1 wrz 2013, o 20:03 

Dołączył(a): 14 lis 2006, o 18:54
Posty: 508
Purnaprajna napisał(a):

veda-sastra kahe -- ‘sambandha', ‘abhidheya', ‘prayojana'
‘krsna' -- prapya sambandha, ‘bhakti' -- praptyera sadhana


"Literatura wedyjska dostarcza informacji o wiecznym związku żywej istoty z Krsną, nazywanym sambandha. Gdy żywa istota rozumie ten związek i działa odpowiednio, jest to nazywane abhidheya. Powrót do domu, do Boga jest ostatecznym celem życia i zwany jest prayojana. (Cc Madhya 20.124)

abhidheya-nama ‘bhakti', ‘prema' -- prayojana
purusartha-siromani prema maha-dhana


"Służba oddania, czyli czynności zmysłów dla zadowolenia Pana, nazywana jest abhidheya, ponieważ może ona rozwinąć oryginalną miłość do Boga, co jest celem życia. Cel ten jest najwyższym dobrem i największym bogactwem żywej istoty. W ten sposób osiąga się platformę transcendentalnej miłosnej służby dla Pana." (Cc Madhya 20.125)


Mamy pewien ideał tym ideałem jest Vrindawna i związek z Kryszną / Radha Kryszna , Kryszna Balarama/, Dla bhaktów Pana Wisznu ideałem jest Vaikuntha i związek z Lakszmi Wisznu.Dla
bhaktów pana Ramy ideałem jest Ayodhya i Sita Rama .
Kazdy z nich podąża za swoim Istha deva , pragnąc Go/Ich/ zadowolić . Jeśli zatem mowimy o Kryszna-izmie ...mówimy z zadowoleniu Kryszny ...teraz schodząc na platformę varnaszramy ...czy możemy powiedzieć ,ze ona jest zewnętrzna ... jeśli bhaktowie widząc ,ze Kryszna z Goloki kocha i opiekuje się krowami , sami stworzą kulturę opieki nad krowami / na pozimie vaisiow , ale i braminów, i kszatrijow , i siudrow/ ... jeśli Kryszna lubi las i sami wiedząc ,ze On lubi przyrodę będziemy dbać o Matkę ziemię/nie tylko ,ze wciska się kit ,ze ruch Hare Kryszna dba o Ziemie, ale rzeczywiscie w oparciu o wiedzę o Bogu ...jeśli widzimy ,ze Kryszna się dzieli z innymi / choćby pożywieniem / i ceni sobie przyjaźń sami będziemy przyjacielscy i pomagać sobie nawzajem...
możemy tutaj jeszcze poruszyć wiele kwestii ...relacje rodzinne , relacje międzyludzkie, postrzeganie siebie jak siostry i braci , co też jest bliskie kulturze Wrindawany .Więc te sprawy choć powiązane z tym światem materialnym zadowalają Krysznę...ponieważ On i Jego bhaktowie to lubią . Więc mówiąc o kulturze warnaszrama nie mówimy o czymś martwym , o czymś stereotypowym, jakimś hinduskim zamkniętym systemie kastowym że jedni się plawią w luksusie , a inni spią w kartonach :wink: ...jakimś systemie co nie ma nic wspólnego z duchowością ...ale czymś żywym, dynamicznym i o systemie społecznym , który możne być naprawdę atrakcyjny, i który zbliża nas do Wrindawany. Na poziomie relacji międzyludzkich ,na poziomie człowiek/przyroda, na poziomie ekonomicznym , społecznym ...i dalej w osobistej realizacji swego związku z Bogiem i Jego bhaktami . I pewnie to też się lączy z tymi 3 rzeczami ‘sambandha', ‘abhidheya', ‘prayojana'


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 07:36 

Dołączył(a): 9 cze 2007, o 11:22
Posty: 56
Bardzo fajnie napisane Balaji.

Balaji napisał(a):
i ceni sobie przyjaźń sami będziemy przyjacielscy i pomagać sobie nawzajem...


Teraz wyobraźmy sobie sytuację gdy dwoje zwaśnionych bhaktów stoi przed tymi samymi bóstwami. Oni czują do siebie jakąś urazę. Nie lubią się. Może nawet bardzo nie lubią.
Przed nimi jest Kryszna i oni do Niego się modlą ze złączonymi dłońmi. Jeden i drugi "kochają Krysznę",każdy na swój sposób, ale nie cierpią się nawzajem.
Jak to wygląda z punktu widzenia Kryszny, który jest przyjacielem i jednego i drugiego?


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
"Śri Ćajtanja Mahaprabhu nakazuje wszystkim Wajsznawom, aby w pierwszym rzędzie zrozumieli trzy prawdy: sambandha, abhidheja i prajodżana. Istnieje 10 zasadniczych tematów w tych trzech prawdach. (patrz Dasa-mula - mój przyp.)"

(Śri Bhaktyaloka 8, Śrila Bhaktiwinoda Thakura)

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 10:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
"W ten sposób, bhakti jest pielęgnowane (odżywiane) na bazie sambandha-gjany: wiedzy na temat wiecznego związku pomiędzy Śri Kryszną, Jego różnorakimi energiami i żywymi istotami. Ta wiedza sytuuje kogoś w jukta-wairagji: praktyce braku przywiązania poprzez mądrość używania wszystkiego w służbie dla Kryszny. (sambandha-gjana nie jest gjaną w sensie wiedzy empirycznej, a jukta-wairagja nie jest "suchym" wyrzeczeniem (wairagją) bez związku z Kryszną - mój przyp. na bazie szerszego kontekstu cytatu)"

(Dasa-mula-tattwa 10, Śrila Bhaktiwinoda Thakura)

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 10:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
"Dodatkowo, istnieje kaniszta-adhikari. Chociaż jest on na progu bhakti, to brakuje mu właściwego zrozumienia sambandha-gjany; w ten sposób, jest on pozbawiony śuddha-bhakti. Tak długo jak znajduje się w tym położeniu jest on znany jako baliśa. Oczywiście, kiedy w wierny sposób uzyska on wiedzę na temat sambandha-tattwy i zaczyna intonować czyste harinama w towarzystwie czystych bhaktów, jego baliśatwa, ignorancja zostaje rozproszona, i jest on wzniesiony do poziomu madhyama-wajsznawa."

(Jaiva-dharma 8, Śrila Bhaktiwinoda Thakura)

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 11:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
"Śri Nitjananda dasa Babadżi - "Jest powiedziane, że śuddha-bhakti objawia się wraz z osiągnięciem sambandha-gjany - realizacji wiecznego związku pomiędzy dżiwami, Bhagawanem, i śaskti Bhagawana. Dlatego, jak i kiedy sambhanda-gjana objawia się, obdarzając kogoś odpowiednimi kwalifikacjami do śuddha-bhakti?"

Śri Haridasa Babadżi - "Skoro tylko czyjaś wiedza jest zupełnie oczyszczona z najdrobniejszych śladów filozofii majawada, obie, sambandha-gjana i śuddha-bhakti jednocześnie się objawiają."

Śri Nitjananda dasa Babadżi -"Jak długiego czasu to wymaga?"

Śri Haridasa Babadżi - "Wszystko zależy od siły czyjejś sukriti - im większa sukriti, tym szybszy rezultat
""

(Jaiva-dharma 8, Śrila Bhaktiwinoda Thakura)

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 11:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
"Sama niepodzielna uwaga podczas czytania literatury bhakti może przynieść wszechstronne zrozumienie sambandhy, która jest niezbędna dla czyjegoś postępu duchowego."

(Jaiva-dharma 20, Śrila Bhaktiwinoda Thakura)

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 11:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
bhakti-yoga, bhakti-yoga, bhakti-yoga-dhana
`bhakti' ei-krsna-nama-smarana-krandana


"Służba oddania, służba oddania, służba oddania jest największym skarbem. Służba oddania oznacza płakanie podczas pamiętania imion Kryszny"

znaczenie: Pierwsze "bhakti" we frazie "bhakti-joga" zostało napisane w celu wskazania na sambandhę (związek z Bogiem). Drugie "bhakti" zostało napisane w celu wskazania abhidheji (czynności w tym związku). Trzecie "bhakti" zostało napisane w celu wskazania na prajodżanę (cel życia). Służba oddania objawia się w sercu, które zostało roztopione przez słuchanie, intonowanie i pamiętanie."

(Caitanya Bhagawata Madhya-khanda 24.072)

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Sambanda, Abideja, Prajodzana
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 11:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
"Poprzez nama-sankirtana ta bhakti-tattwa jest dostępna. Wedy mówia o trzech tattwach: sambandha - związek, abhidheja - bhakti, i prajodżana - wymaganie, prema. Tak więc, Gauranga jest połączoną formą Radhy i Kryszny w trzech tattwach. Kryszna zgina się w trzech miejscach. Dlaczego? Ponieważ Kryszna objawia trzy tattwy: sambandha, abhidheja i prajodżana."

(The Embankment of Separation 4, Gaura Govinda Swami)

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 81 ]  Moderatorzy: Trisama, Morderatorzy Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL