Wypowiadajac imie Kryszna starajmy sie pamietac o cechach Kryszny...
Madhya 23.69 "Transcendentalne cechy Pana Krsny są niezliczone. Spośród nich wyróżniają się sześćdziesiąt cztery. Samo słuchanie o tych kolejnych cechach sprawia uszom bhaktów przyjemność.
Madhya 23.70 "'Krsna, największy bohater, ma najpiękniejsze transcendentalne ciało, pełne wszelkich zalet. Jest ono promienne i sprawia dużą przyjemność oczom. Jego ciało jest mocne, silne i młode.
Madhya 23.70 Znaczenie: Ten werset i sześć następnych również znajdują się w Bhakti-rasamrta-sindhu (2.1.23-29). Madhya 23.71 "'Krsna jest znawcą wszystkich zdumiewających języków. Jest prawdomówny, a Jego mowa jest bardzo przyjemna. Jest doskonałym oratorem i bardzo mądrym, wykształconym erudytą. Jest geniuszem.
Madhya 23.72 "'Krsna jest wielkim ekspertem w artystycznych uciechach. Jest bardzo przebiegły, jest ekspertem, jest wdzięczny i bardzo stanowczy w Swych ślubach. Wie, jak postępować odpowiednio do czasu, osoby i kraju oraz patrzy oczyma pism świętych i autorytatywnych ksiąg. Jest bardzo czysty i samoopanowany.
Madhya 23.73 "'Pan Krsna jest niezawodny, ma opanowane zmysły i jest wybaczający, poważny oraz spokojny. Jest jednakowo ustosunkowany do wszystkich. Ponadto jest wspaniałomyślny, religijny, rycerski i łaskawy. Zawsze darzy szacunkiem osoby godne poważania.
Madhya 23.74 "'Krsna jest bardzo prosty i tolerancyjny. Jest pokorny i nieśmiały i jest obrońcą podporządkowanej duszy. Jest bardzo szczęśliwy i zawsze dobrze życzy Swym bhaktom. Jest wszechpomyślny i uległy miłości.
Madhya 23.75 "'Krsna jest bardzo wpływowy i sławny i jest On obiektem przywiązania dla wszystkich. Jest schronieniem dobrych i prawych. Jest atrakcyjny dla umysłów kobiet i wielbi Go każdy. Jest niesłychanie bogaty.
Madhya 23.76 "'Krsna jest najwyższym i zawsze jest wysławiany jako Najwyższy Pan oraz kontroler. Tak więc ma On wszystkie wymienione wcześniej transcendentalne cechy. Głębię powyżej wymienionych pięćdziesięciu cech Najwyższej Osoby Boga porównuje się do oceanu. Innymi słowy, trudno je całkowicie pojąć.
Madhya 23.77 "'Cechy te w znikomej ilości przejawiają czasami żywe istoty, ale w pełni manifestuje je Najwyższa Osoba Boga.'
Madhya 23.77 Znaczenie: Werset ten znajduje się w Bhakti-rasamrta-sindhu (2.1.30). Żywe istoty są integralnymi cząstkami Najwyższej Osoby Boga. Jak oznajmia Bhagavad-gita: mamaivamśo jiva-loke jiva-bhutah sanatanah manah sasthanindriyani prakrti-sthani karsati "Żywe istoty w tym uwarunkowanym świecie są Moimi wiecznymi, fragmentarycznymi cząstkami. I właśnie to uwarunkowane życie jest przyczyną ich ciężkiej walki z sześcioma zmysłami, łącznie z umysłem." (Bg. 15.7) Cechy Krsny obecne są w żywej istocie w znikomej, nieskończenie małej ilości. Niewielka ilość złota jest z pewnością złotem, lecz nie może równać się kopalni tego kruszcu. Podobnie, żywe istoty mają w znikomej ilości wszystkie charakterystyczne cechy Najwyższej Osoby Boga, lecz żywa istota nigdy nie jest równa Najwyższej Osobie Boga. Dlatego też Boga opisuje się jako istotę najwyższą, zaś żywą istotę - jako jivę. Bóg jest istotą najwyższą, główną wśród wszystkich żywych istot - eko bahunam yo vidadhati kaman. Mayavadi utrzymują, że każdy jest Bogiem, lecz nawet gdybyśmy przyjęli tę filozofię, nikt nie może utrzymywać, że każdy jest równy Najwyższemu Bogu. Tylko ludzie pozbawieni inteligencji twierdzą, że każdy jest równy Bogu, czy też każdy jest Bogiem. Madhya 23.78 "'Oprócz tych pięćdziesięciu cech Najwyższa Osoba Boga posiada pięć innych, które częściowo obecne są w półbogach, takich jak Śiva.
Madhya 23.78 Znaczenie: Ten werset i następnych siedem również znajduje się w Bhakti-rasamrta-sindhu (2.1.37-44). Madhya 23.79-81 "'Oto te cechy: (1) Pan jest zawsze usytuowany na Swej oryginalnej pozycji, (2) jest wszechwiedzący, (3) zawsze świeży i młody, (4) jest skoncentrowaną formą wieczności, wiedzy i szczęścia oraz (5) ma wszelkie mistyczne doskonałości. Jest następnych pięć cech, które występują na planetach Vaikuntha u Narayana, Pana Laksmi. Są one również obecne w Krsnie, lecz nie mają ich półbogowie, jak Pan Śiva czy inne żywe istoty. Zaliczają się do nich: (1) niepojęta najwyższa moc, (2) stwarzanie z ciała niezliczonych wszechświatów, (3) bycie oryginalnym źródłem wszelkich inkarnacji, (4) obdarzanie wyzwoleniem zabitych wrogów oraz (5) zdolność urzekania wzniosłych osób, które są zadowolone w sobie. Choć cechy te przejawia Narayana, panujące Bóstwo planet Vaikuntha, jeszcze wspanialej przejawia je Krsna.
Madhya 23.82-83 "'Prócz tych sześćdziesięciu transcendentalnych cech Krsna ma dodatkowo cztery, które nie manifestują się nawet w osobie Narayana. Są nimi: (1) Krsna jest niczym ocean pełen fal rozrywek budzących zdumienie każdego w trzech światach. (2) w Jego czynnościach miłości małżeńskiej zawsze otaczają Go drodzy bhaktowie, którzy czują do Niego niezrównaną miłość. (3) Melodyjną wibracją fletu przyciąga umysły wszystkich trzech światów. (4) Jego osobiste piękno i bogactwo jest niezrównane. Nikt nie jest Mu równy i nikt nie jest potężniejszy od Niego. Tak więc Osoba Boga zdumiewa wszelkie żywe stworzenia w trzech światach, zarówno ruchome, jak i nieruchome. Jest tak piękny, że nazywany jest Krsną.
Madhya 23.82-83 Znaczenie: Filozofowie Mayavadi, którzy mają ubogi zasób wiedzy, zbywają po prostu ten temat wyjaśniając, że Krsna znaczy czarny. Nie rozumiejąc cech Krsny, ci ateistyczni dranie nie uznają Go za Najwyższą Osobę Boga. Chociaż wielkie osobistości, acaryowie i mędrcy opisują i akceptują Pana, mimo to Mayavadi Go nie doceniają. W chwili obecnej społeczeństwo ludzkie jest niestety tak zdegradowane, że ludzie nie potrafią zaspokoić nawet swych codziennych potrzeb życiowych, a jednak ulegają czarowi filozofów Mayavadi i zostają wprowadzeni w błąd. Według Bhagavad-gity samo zrozumienie Krsny może wyzwolić z cyklu narodzin i śmierci. Tyaktva deham punar janma naiti mam eti so 'rjuna. Tej wielkiej nauce świadomości Krsny przeszkadzają niestety filozofowie Mayavadi, którzy są przeciwni istnieniu Osoby Krsny. Ci, którzy szerzą ten ruch świadomości Krsny, muszą starać się zrozumieć Krsnę ze stwierdzeń podanych w Bhakti-rasamrta-sindhu (w Nektarze Oddania).
_________________ Niech Pan Śri Ćajtanja, księżyc Nawadwipy, król tancerzy, pojawi się
w zakątku mego serca.
|