Teraz jest 28 mar 2024, o 15:45


Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 3 lut 2009, o 11:08 

Dołączył(a): 22 kwi 2007, o 08:40
Posty: 145
Lokalizacja: Warszawa
gndd napisał(a):
Caturmukha dasa napisał(a):
O synu Prthy, ci którzy we Mnie przyjmują schronienie, to nawet będąc niższego rodu – kobietami, vaiśyami (kupcami) i śudrami (robotnikami) – najwyższego dostępują przeznaczenia.

To NAPRAWDĘ poważny błąd, ale.... tłumaczenia i edytorski,... gdyż te grupy nie są niższego rodu. Są nimi Kirata, Huna itd. {np. Ś.Bhag. (purport) Any lowborn person—be he a Kiräta, Hüna, Ändhra, Pulinda, Pulkaśa, Äbhira, Śumbha, Yavana, Khasa or even lower[...]}, dlatego zamiast myślnika winien być przecinek. Czyż nie ?

Głowy sobie nie dam uciąć, ale...

Mam wrażenie, że oba tłumaczenia są poprawne gramatycznie. W sanskrycie wszystkie cztery słowa są po prostu w mianowniku liczby mnogiej, a znaków interpukcyjnych w sanskrycie za dużo nie ma.

Sankara w swoim komentarzu wyjaśnia ten werset "z myślnikami", czyli kobiety, śudrowie i waiśjowie są to grupy zrodzone z papa-yoni - grzesznych łon.

Cytuj:
hi, for; O son of Prtha, ye api, even those; papa-yonayah syhuh, who are born of sin; -- as to who they are, the Lord says -- striyah, women; vaiśyah, Vaiśyas, tatha, as also; śudrah, Sudras; te api, even they, yanti, reach, go to; the param, highest; gatim, Goal; vyapaśritya, by taking shelter; mam, under Me - by accepting me as their refuge.

Werset przetłumaczony jest na angielski następująco (tłumaczenie Swamiego Gambhiranandy):

Cytuj:
For, O son of Prtha, even those who are born of sin -- women, Vaiśyas, as also Sudras --, even they reach teh highest Goal by taking shelter under Me.

Jest przypis do tego tłumaczenia podający tę drugą opcję, z informacją, że jest to konstrukcja Sankaranandy (nie pytajcie mnie kto to, ale ktoś z linii Sankary. Znalazłam tyle, że był jeden bardzo znanany w XIV wieku, ale byli też inni, a nie chce mi się szukać informacji o tym, który napisał komentarz do BG z tą właśnie wersją) i Madhusudany Sarasvatiego:

Cytuj:
S's construction of this portion is: women, Vaiśyas, as also Sudras, and even others who are born of sin (i.e., those who are born low and are of vile deeds, viy Mlecchas, Pukkasas and others). M.S. also takes papa-yonayah (born of sin) as a separate phrase, and classifies women and others only as those debarred from Vedic study, etc.

Pod wersją "z przecinkami" wydaje się podpisywać Ramanudża, który pisze w komentarzu do następnego wersetu, czyli do Bg.9.33:

Cytuj:
Women, Vaiśyas and Sudras, and even those who are of sinful birth, can attan the supreme state by taking refuge in Me.

Należałoby więc zapytać, co miał na myśli Srila Prabhupada tłumacząc ten werset. W znaczeniu SP pisze o gunach i związanych z nimi grupach społecznych (bramini, kszatrijowie, waiśjowie, śudrowie) i dalej: "Ci niższi od nich zwani są candalami i pochodzą z grzesznych rodzin. Na ogół wyższe grupy społecznie nie utrzymują kontaktu z osobami narodzonymi w grzesznych rodzinach". To by chyba potwierdzało wersję "z przecinkami". Ale są też wypowiedzi SP wskazujące na wersję "z myślnikami", np.:

Cytuj:
Because Krsna says, in another place, striyo vaiśyas tatha śudrah. They are considered, women, vaiśya, the mercantile community, and śudra, and the worker class, they are less intelligent. Papa-yoni. When the progeny is defective, then they become less intelligent. So Krsna says:
mam hi partha vyapaśritya
ye 'pi syuh papa-yonayah
striyo vaiśyas tatha śudras
te 'pi yanti param gatih

Even papa-yoni, degraded birth, even women, śudra and vaiśya, they also can become fully Krsna conscious by training. And they can also go back to home, back to Godhead, without any check.

Tak przynajmniej ja to widzę: obie wersje są poprawne. Przynajmniej w sensie gramatycznym.


Dziękuję Ci szanowna Mataji za piękne i treściwe wytłumaczenie. Przyznaję, iż użyte przeze mnie słowo "poważny" nie było właściwe. W Śrimad Bhagavatam 4.28.59 (znaczenie) Śrila Prabhupada pisze: "Bhagavad-gita mówi wyraźnie (striyo vaiśyas tatha śudrah), że takie ciało jest niskiego rodu. " Więc to potwierdzałoby twoją opinię, iż obydwa tłumaczenia mogą być poprawne gramatycznie. Poza tym jest to mały detal. :wink:


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 3 lut 2009, o 11:44 

Dołączył(a): 29 paź 2006, o 17:04
Posty: 570
Dzięki za rozpoczęcie tego wątku. Sądzę, że potencjalnie mógłby się rozwinąć w coś bardzo ciekawego: omawianie znaczenia różnych wersetów czy fragmentów z Bhagawadgity. Jak my to rozumiemy, jak komentują dany werset aćarjowie, etc.

To może napiszę o czymś, o czym usłyszałam jakiś czas temu słuchając jakiegoś wykładu.

W Bg. 9.26 Kryszna mówi: "Jeżeli ktoś z miłością o oddaniem ofiaruje mi liść, kwiat, owoc, czy wodę - przyjmę to". Można by powiedzieć, że Kryszna jest bardzo liberalny i mało wymagający. Po prostu chce, żeby mu od czasu do czasu coś ofiarować, i to wystarczy. Jeżeli ktoś tak myśli, to jest to nieporozumienie, które Kryszna koryguje w następnym wersecie: "Cokolwiek robisz, cokolwiek jesz, cokolwiek składasz w ofierze czy dajesz w darze, wszelkie wyrzeczenia, jakie podejmuesz - rób to wszystko, o synu Kunti, jako ofiarę dla mnie". W tym wersecie Kryszna uzupełnia: powinieneś nie tylko ofiarować mi coś prostego, a resztę zatrzymać dla siebie. Nie: cokolwiek robisz, powinno być to ofiarą dla Mnie. I w kolejnym wersecie Krysna mówi, że "W tej sposób uwolnić się od zniewolenia działaniem i jego pomyślnymi czy niepomyślnymi skutkami. Jeżeli skupisz na Mnie swój umysł w tej jodze wyrzeczenia, osiągniesz wyzwolenie i przyjdziesz do mnie."

Kryszna Kszetra Prabhu mówił chyba w Simhacalam, że czasami zapominamy o tym, że to co robimy to ma być bhakti-joga. A joga wiąże się z dyscypliną. W tym ostatnim wersecie mowa jest też o "jodze wyrzeczenia": sannyasa-yoga.

No free ride... ;)

_________________
Govindanandini

http://iskconstudies.org/
http://chomikuj.pl/pampkinus


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 3 lut 2009, o 11:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, o 05:39
Posty: 506
Lokalizacja: Jerryloka
o Govindo jesteś okrutna przypominasz o zimnych prysznicach i wczesnym wstawaniu kiedy ja pogrążam się w medytacji nad smakiem halavy

_________________
www.kryszna.info - nowości wydawnicze
PJN - Prasadam Jest Najważniejsze


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 01:21 

Dołączył(a): 3 lut 2009, o 21:07
Posty: 4
Drodzy bhaktowie,mam do was pytanie bo sie troszke zagubilam w tym temacie a chce to zrozumiec poprawnie.Dla mnie wersja z przecinkami i wersja z myslnikiem sa zupelnie inne.Mam na mysli podloze filozoficzne jakie wynika z tekstu kiedy daje sie przecinek a kiedy daje sie myslnik .
Wersja z przecinkami ktora popiera Ramanuja ewidentnie oddziela Kobiety ,Vaisjow i Surdow od odosob urodzonych "z grzesznych lon". Natomiast Sankara urzywajac myslnika zalicza kobiety,Vaisjow i Sudrow do osob urodzonych z "grzesznych lon". Moje zrozumienie bylo takie ze Osoby urodzone z "grzesznych lon" czyli byly to nizsze grupy spoleczne ktore znajdowaly sie poza Varnasrama-Dharma i nie przestrzegaly ich zasad.W tym momencie Vaisiowie i Sudrowie nie naleza do tego typu osob. Vaisiowie i sudrowie w systemie wedyjskim przestrzegali zasad Varnasrama Dharmy a jak mowi werset z "przecinkami" mogli oni osiagnac nawet najwyzszy cel kedy podporzadkowali sie "Mnie"czyli Krsnie, to samo zrozumienie mialam odnosnie Kobiet.W systemie wedyjskim zaliczano je do grupy ktora byla "pod opieka"nie znaczylo to ze byly one "mniej inteligentne" czy urodzone z "grzesznych lon"ale dlatego zeby nie doszlo do ich "wykorzystania".Do tej grupy tez zaliczano dzieci i starcow
dlatego ze oni nie maja wystarczajaco sily fizycznej ,czy psyhicznej do obrony.I w tym momencie werset z przecinkami nie zalicza kobiet do urodzonych z "Grzesznych lon" czyli do grupy Candala czy Mleca.Jezeli kobieta nie przestrzegala zasad Vedyjskich w tym momencie naturalne jest to ze moglo sie ja tam zaliczyc.Nie rozumiem wersji Sankary(z myslnikiem)ktora automatycznie zalicza wszystkie kobiety oraz Vaisiow czy sudrow do grupy urodzonych z "Grzesznych Lon"Jest to dla mnie nie logiczne.
Odnosnie wypowiedzi Srila Prabhupada ktore podala Govinda Nandini tez sie troche zagubilam :(
pisze tam cytuje:

Because Krsna says, in another place, striyo vaiśyas tatha śudrah. They are considered, women, vaiśya, the mercantile community, and śudra, and the worker class, they are less intelligent. Papa-yoni. When the progeny is defective, then they become less intelligent. So Krsna says:
mam hi partha vyapaśritya
ye 'pi syuh papa-yonayah
striyo vaiśyas tatha śudras
te 'pi yanti param gatih
Even papa-yoni, degraded birth, even women, śudra and vaiśya, they also can become fully Krsna conscious by training. And they can also go back to home, back to Godhead, without any check.

W tym momencie wyglada na to ze Vaisiowie ,sudrowie i kobiety sa uwazani za mniej inteligentni.Jak ja mam to rozumiec???Czy chodzi o to ze w porownaniu do tzw klasy braminow ktora posiadala wiele wiedzy na temat siastr i wiele szczegolnych tzw "braminskich cech "sa mniej inteligentni??Czy moze o to ze moga oni latwiej ulegac innym wplywom??Jak ja mam to rozumiec??Nie sadze ze Prabhupada osobiscie uwazal ze kobiety ,vaisnowie czy sudrowie sa mniej inteligentni skoro przez wiele lat swojego zycia w kalkucie prowadzil biznes farmakologiczny ktory mozna porownac do zajecia Vaisjow? Przyjal wiele kobiet na swoje uczennice,poznalam dobrze wiele z nich i nie sadze ze naleza one do "mniej inteligentnych osob".Czy zostal tu moze popelniony jakis blad w tlumaczeniu??W kazdym razie w ostatnim zdaniu Prabhupada urzywa przecinkow oddzielajac kobiety,sudrow i vaisjow od tzw "urodzonych w zdegradowany sposob"czyli nie zalicza ich do tej samej kategorii .
Drodzy bhaktowie jakiekolwiek sugestie beda dla mnie pomocne bo sie tu zagubilam. :D


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 06:33 
Sponsorzy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 paź 2006, o 16:02
Posty: 1323
Lokalizacja: walbrzych,wroclaw i okolice
Droga Anno.
Pisząc o tym iz poznalas wiele z uczennic S.Prabhupada i ze z tego co widzisz to niesą to osoby mniej inteligentne.
Moze nie! Nie jest to jednak dowod na to ze nie są to osoby nizszego pochodzenia.jak dla mnie jest to dowod na to , ze własnie dostepując najwyzszego przeznaczenia,po drodze zdobywamy inteligencje,ktora do Niego(kryszny) nas prowadzi????
Kazdy z nas jest nisko urodzony w kali Yudze.

_________________
W tym wieku kłótni i hipokryzjiNiema innej drogi niema innej drogi niema innej drogi ,jak Intonowanie swietych imion Pana.Hare Kryszna i Rama:-)


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 07:48 

Dołączył(a): 3 lut 2009, o 21:07
Posty: 4
Drogi Gauranga Avatarze
Dziekuje za twoja odpowiedz .Ja wiem ze w Kaliyudze rodzimy sie i jestesmy z "nizszego pochodzenia" mleca ,yavana :D to jest dla mnie Jasne :D Ja mialam pytanie odnosnie Sudrow i Vaisyow ktorzy zaliczani sa do porzadku Varnasrama Dharmy(nie mialam na mysli nas osob z kaliyugi) i tym samym podarzali oni zasadami wiedzy wedyjskiej .Dlaczego oni sa zaliczani do osob ktore narodzily sie w grzechu???Z tego co Ja rozumiem w porzadku Varnasrama ktos mogl urodzic sie w rodzinie braminow a mial cechy vaisyi
Czy w takim przypadku on tez urodzil sie "W grzechu"??W porzadku Varnasrama nazwa Sudra czy Vaisya oznaczala wysoka klase osob obowiazki ich byly inne np: sudrowie byla to klasa pracujaca a vaisyowie klasa kupiecka.Mimo wszystko obie te klasy w Varnasrana Dharma podarzali zasadami religii w swoim zyciu.A ci co zyli w "grzechu"czy rodzili sie" nisko" nazywani byli Candala czyli generalne my w Kaliyudze :D Nie rozumiem dlaczego w tym wersecie z myslnikiem Sankary zaliczani sa oni do osob narodzonych w" Grzechu "skoro Sudrovie i Vaisiowie rodza sie z wysokiej klasy osob z porzadku Varnasrama??W przypadku kobiet jak to rozumiec jezeli dana kobieta urodzila sie w rodzinie Braminow ,Vaysnawow nie jest to logiczne ze w tym przypadku ona tez rodzi sie w "Grzechu" bo werset Sankary( z myslnikiem)mowi ogolnie ze kobiety rodza sie w "Grzechu"Takie troche nie jest to logiczne dla mne ,czy tam moze jest jakis blad w tych
myslnikach i przecinkach???
Mam watpliwosci w tym przypadku...
A jezeli chodzi o kobiety i ich mniejszej inteligencji to nie moge zrozumiec w jakim sensie Prabhupada to napisal??Nie chce dopuszczec do siebie mysli ze mogloby to oznaczac ze kobiety sa "glupsze" czy cos takiego...Czy tam tez moglbyc popelniony jakis blad w tlumaczeniach na jezyk angielski??Czy moze slowo "mniej inteligentne"powinno byc zastapione innym slowem??
Czy ktos to wie???A jezeli nie to o co tu chodzi??? :D
PS:Dziekuje Gaurango Avatarze za odpowiedz.


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 08:23 

Dołączył(a): 24 cze 2008, o 16:34
Posty: 212
Hare Kryszna!
Zaraz na początku komentarza Srila Prabhupada za samym Panem Kryszną ustanawia prymat wyższości służby oddania nad wszelkimi podziałami i klasyfikacjami społecznymi, mówi, że takie różnice między wyższymi i niższymi klasami ludzi istnieją w materialnej koncepcji życia, ale nie dotykają one osób zaangażowanych w transcendentalną służbę dla Kryszny. Na potwierdzenie Prabhupada za Srimad Bhagavatam ponownie podkreśla, że nawet candala przez przyjęcie schronienia czystego wielbiciela Kryszny może być wyniesiony ponad swój status.
Tak naprawdę ten werset w sensie historycznym, albo w aspekcie bezprecedensowych ataków na Srila Prabhupada w Indiach tamtych dni za to właśnie, że idąc śladami Swego Guru otworzył nam mleccha mężczyznom, śudrom i kobietom drogę do wszystkich procesów( bhagavat marga i pancaratrika) jest dowodem na Jego, Srila Prabhupada Transcendentalną pozycję wobec wszelkich wymienionych w tym wersie podziałów ludzi w ogóle.
Ten werset to zasadniczo Chwały Bhakti dla Kryszny i Chwały Tego który je ustanawia mimo wściekłych oporów różnej maści sekciarzy.
mam nadzieję, że nikogo nie uraziłem, jeśli tak to b. przepraszam.
ws. jarek


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 09:07 

Dołączył(a): 24 cze 2008, o 16:34
Posty: 212
Ania napisał(a):
Z tego co Ja rozumiem w porzadku Varnasrama ktos mogl urodzic sie w rodzinie braminow a mial cechy vaisyi
Czy w takim przypadku on tez urodzil sie "W grzechu"??

W sumie to nektar Ania, że dajesz takie super pytania. Ta kultura wedyjska jest jednak wspaniałą rzeczą, to naturalny porządek ustanowiony przez Pana Krysznę.W znaczeniu do Bg.3.9 Prabhupada mówi, że celem varaśrama jest zadowolenie Vishnu. Jeśli brahmin z żoną ulegną zmysłom i np. poczną dziecko w niesprzyjającym czasie, albo bez samskara(w sumie czas i miejsce należą do faktorów i warunków ryt. oczyszczających) to z tego grzechu(złamanie zasad i reguł, niezadowolenie Vishnu) narodzi się ktoś " z grzechu". Może ktoś wyszuka, są takie nektary w Srimad Bhagavatam, ale ja nie pamiętam ich za bardzo.


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 10:06 

Dołączył(a): 19 sie 2007, o 07:19
Posty: 20
Ania:

Cytuj:
Dlaczego oni sa zaliczani do osob ktore narodzily sie w grzechu?


Bo byli pozbawieni możliwości studiowania Wed, która była do pewnego stopnia otwarta dla kshatriyów, a w pełni otwarta dla braminów. To był wyznacznik, na podstawie którego Sankara przedstawił taką klasyfikację. Z punktu widzenia varnaśramy zaś, urodzony ‘z grzesznego łona’ to ten będący poza varnaśramą, czyli mleccha, yavana etc. Z punktu widzenia tego wersetu każdy z tych osób ma szansę, gdyż każdy ma prawo wielbić Boga.

Cytuj:
Ja wiem ze w Kaliyudze rodzimy sie i jestesmy z "nizszego pochodzenia" mleca ,yavana


Varny znikają w Kali Yudze po upłynięciu czasu Satya Yugi w Kali Yudze, czyli po tych 10.000 najbliższych lat. Podział społeczny, choć funkcjonowaniem różniący się od stricte wedyjskiej wizji varnaśramy, do tego czasu jest ciągle obecny. Trzeba pamiętać, że nie każdy w varnaśramie wedyjskiej był wege i takie tam. To komentarz jedynie odnośnie ‘materialnej’ rzeczywistości, bo w bhakti szansę ma każdy.


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 10:10 

Dołączył(a): 14 lis 2006, o 18:54
Posty: 508
Sadhaka napisał(a):
Ania:

Cytuj:
Dlaczego oni sa zaliczani do osob ktore narodzily sie w grzechu?


Bo byli pozbawieni możliwości studiowania Wed, która była do pewnego stopnia otwarta dla kshatriyów, a w pełni otwarta dla braminów. To był wyznacznik, na podstawie którego Sankara przedstawił taką klasyfikację. Z punktu widzenia varnaśramy zaś, urodzony ‘z grzesznego łona’ to ten będący poza varnaśramą, czyli mleccha, yavana etc. Z punktu widzenia tego wersetu każdy z tych osób ma szansę, gdyż każdy ma prawo wielbić Boga.

Cytuj:
Ja wiem ze w Kaliyudze rodzimy sie i jestesmy z "nizszego pochodzenia" mleca ,yavana


Varny znikają w Kali Yudze po upłynięciu czasu Satya Yugi w Kali Yudze, czyli po tych 10.000 najbliższych lat. Podział społeczny, choć funkcjonowaniem różniący się od stricte wedyjskiej wizji varnaśramy, do tego czasu jest ciągle obecny. Trzeba pamiętać, że nie każdy w varnaśramie wedyjskiej był wege i takie tam. To komentarz jedynie odnośnie ‘materialnej’ rzeczywistości, bo w bhakti szansę ma każdy.


wspaniałe wyjaśnienia ...trafiają w sedno ...brawo!!!I dzieki .


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 12:00 

Dołączył(a): 24 cze 2008, o 16:34
Posty: 212
Sadhaka napisał(a):
Ania:

Cytuj:
Dlaczego oni sa zaliczani do osob ktore narodzily sie w grzechu?


Bo byli pozbawieni możliwości studiowania Wed, która była do pewnego stopnia otwarta dla kshatriyów, a w pełni otwarta dla braminów. To był wyznacznik, na podstawie którego Sankara przedstawił taką klasyfikację. Z punktu widzenia varnaśramy zaś, urodzony ‘z grzesznego łona’ to ten będący poza varnaśramą, czyli mleccha, yavana etc. Z punktu widzenia tego wersetu każdy z tych osób ma szansę, gdyż każdy ma prawo wielbić Boga.

Chyba zaryzykuję Prabhu twierdzenie, że nie do końca byli pozbawieni. System wedyjski jest bardziej racjonalny, i poniższa historia tłumaczy dlaczego tak było. Gwarantowali to Brahmini, mędrcy i wielbiciele Pana.
Oto ta historia. Całośc zaczerpnieta ze strony http://www.gosai.com/dvaita/madhvacarya/Brahmana-Vaisnava.html
W obecnym Indyjskim społeczeństwie czyjaś varna jest ustalona wylącznie w oparciu o związki krwi. Jednak pisma wedyjskie akceptują racjonalny system ustalania varny odpowiednio do wewnętrzych kwalifikacji(svabhava)
W celu udowodnienia, że nie jest to nowy wytwór stworzony przez zazdrosnych ludzi cytujemy niniejszy przypadek Satyakama Jabala z Chandogya Upanishad(4.4.1-5)
satyakamo ha jabalo jabalam mataram amantrayam cakre
brahmacaryam bhavati vivatsyami kim gotro'ham asmiti

sa hainam uvaca-
naham etad veda
tata yad gotras tvam asi
bahvaham caranti paricarini yauvane tvam alabhe
saham etan na veda
yad gotras tvam asi
jabala tu nam-aham asmi
satyakamo nama tvam asi
sa satyakama eva jabalo bravitha iti

sa ha haridrumatam gautamam etyovaca-
brahmacaryam bhagavati vatsyamy-upeyam bhagavantam iti

tam hovaca-
kim gotro nu somyasiti

sa hovaca -
naham etad veda bho yad gotro'ham asmyaprccham mataram
sa ma pratyabravid bahvaham caranti paricarini yauvane tvam alabhe

saham etan na veda yad gotras tvam asi jabala tu nam-aham asmi satyakamo nama tvam asiti
so'ham satyakamo jabalo'smi bho iti

tam hovaca-
naitad abrahmano vivaktum arhati
samidham saumyaharopa tva nesye na satyadaga iti
"Raz, Satyakama, syn Jabali zapytał swoją matkę, " chcę zostać brahmacari. Do jakiej dynastii(gotra) należę? Jabala odpowiedziała synowi, "mój synu, ja nie wiem do jakiej dynastii należysz. W mojej młodości byłam dziewczyną na posługi i wtedy się zrodziłeś. Dlatego też nie wiem do jakiej rodziny(gotry) należysz. Moje imię jest Jabala, a twoje imię to Satyakama. Dlatego powinieneś sie przedstawiać jako Satyakama Jabala. Po tym to Satyakama zbliżył się do Haridrumata Gautamy i powiedział,:" ja chciałbym zamieszkać z tobą jako brahmacari" Gautama odpowiedział:" o szlachetny, do jakiej należysz dynastii?"
Satyakama odpowiedział:" Nie wiem do jakiej należę Gotra. Spytałem o to moja matkę i ona odpowiedziała mi, " zrodziłeś się kiedy za młodu wędrowałam jako służąca. Stąd nie wiem do jakiej należysz dynastii, moje imię jest Jabala a twoje imię to Satyakama" Więc moje imię to Satyakama Jabala."
Gautama następnie powiedział do niego," mój drogi synu, nikt inny poza brahminem nie potrafi tak mówić prawdy jak ty to zrobiłeś. Dlatego ty jesteś brahminem i akceptuję cię. O szlachetny idź i przynieś drewno na ofiarę." Gautama dodał jeszcze:" nigdy nie zbaczaj ze ścieżki prawdy"
W swoim komentarzu do Chandogya Upanishad Śri Madhvacarya mówi-
arjavam brahmane saksat
sudro'narjava-laksanah
gautamas tviti vijnaya
satyakamam upanayat

"Brahmin posiada cechę bezpośredniości, a śudra cechę krętactwa. Gautama wiedząc o tym dał upanayanam Satyakamie."
ws. jarek


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 18:42 

Dołączył(a): 3 lut 2009, o 21:07
Posty: 4
[quote="Balaji"][/quote]
Kod:
Bo byli pozbawieni możliwości studiowania Wed, która była do pewnego stopnia otwarta dla kshatriyów, a w pełni otwarta dla braminów. To był wyznacznik, na podstawie którego Sankara przedstawił taką klasyfikację

Aha dlatego sa zaliczani do urodzonych z grzesznych lon.....


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 18:48 

Dołączył(a): 3 lut 2009, o 21:07
Posty: 4
[quote="Caturmukha dasa"]
Kod:
Because Krsna says, in another place, striyo vaiśyas tatha śudrah. They are considered, women, vaiśya, the mercantile community, and śudra, and the worker class, they are less intelligent. Papa-yoni. When the progeny is defective, then they become less intelligent[/quote]

Jak zrozumiec ta wypowiedz Prabhupada w ktorej kobiety zaliczane sa do" mniej inteligentnych"? :(


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 4 lut 2009, o 19:08 

Dołączył(a): 28 sty 2009, o 03:12
Posty: 9
Lokalizacja: Poland
I can't very well understand what is topic about but I will give an opinion here..

hi, for; O son of Prtha, ye api, even those; papa-yonayah syhuh, who are born of sin; -- as to who they are, the Lord says -- striyah, women; vaiśyah, Vaiśyas, tatha, as also; śudrah, Sudras; te api, even they, yanti, reach, go to; the param, highest; gatim, Goal; vyapaśritya, by taking shelter; mam, under Me - by accepting me as their refuge.

For, O son of Prtha, even those who are born of sin -- women, Vaiśyas, as also Sudras --, even they reach teh highest Goal by taking shelter under Me.

why would someone consider women , Vaisyas and Sudras born of sin..?.

first question is what are these terms..surely. it does't mean any person community in particular because Vedas themselves declare that whatever scriptures say or will say will never be limited to time place or individual.

Sudra = whose nature is just to work live and go on with normal life without inquiring why he is here.we call such a person as Sudra because he lives like an animal without any thoughtful Goal...Its sin not to know the reason what are we doing here, We all are suppose to evolve our natural abilities to best....Only then we can be called human and not an animal who just preforms daily functions and dies oneday without gaining anything from the biggest classrom(World)


but why would such a person be called BORN SINNER?
Thanks to science which proves that a person's nature is almost 65-70 -% because of his genes so this could be from birth that a person's nature is carelessness towards life , or of running after materialistic desires( Vaishya) or just busy with household(women).....[the women term is more to be explained and disected linguistically on the level of vedic sanskrit which I shall do in next post]
now here krishna comes and shows us the way , that even such people may attain the deep level of blissful knowledge and realization by deeping in BHAKTI.

As krishna says , to follow your nature in worst way is better than following someone else in best way...We can only be what we actually are...these terms like Sudra , brahmin etc are theoretically denotion of our nature.




Quote-as a separate phrase, and classifies women and others only as those debarred from Vedic study, etc.

I disagree to some extent, If we look at Brihanarakya Upanishad it is a co-authored by a woman and her husband.As he says , they are born sinner (as its sin to only look towards basic instincts without trying to do a scientific inquiry into the unmaterialistic aspect of life) but they may attain higher knowledge by the correct method of realization.
it can be said that women were not encouraged in vedic studies only to limited extent because because vedic studies is quiet different to bhakti---
1)not all women are interested
2)those who are most of them don't have time.
3)those who have both may not have ability to do detailed vedic study...keeping in mind she has to preform all household etc responsibility.

such cream women who pass all these conditions are rare, so in general again Bhakti is surely the best option for most women.

so bhakti is surely the shortcut to Godhead.

Women, Vaiśyas and Sudras, and even those who are of sinful birth, can attan the supreme state by taking refuge in Me.


So the whole statement is by root based of very intensive scientific and observational ground.

_________________
I am the one who resides in hearts of all living creatures -Bhagwan Krishna


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Bhagavad-gita taka jaką jest
PostNapisane: 5 lut 2009, o 13:14 

Dołączył(a): 19 sie 2007, o 07:19
Posty: 20
Cytuj:
Bo byli pozbawieni możliwości studiowania Wed, która była do pewnego stopnia otwarta dla kshatriyów, a w pełni otwarta dla braminów. To był wyznacznik, na podstawie którego Sankara przedstawił taką klasyfikację


Ania napisała:


Cytuj:
Aha dlatego sa zaliczani do urodzonych z grzesznych lon.....


Twoja obecna pozycja zależy od stopnia Twojej przeszłej pobożności, to znaczy sumy ogólnej Twoich przeszłych postaw, dobrych i złych uczynków etc. Jeżeli rodzisz się w biednej rodzinie, nie posiadasz piękna, przyjaciół, siły i wpływu, mądrości, dostępu do wiedzy, inteligencji itd. to świadczy to o tym, że w przeszłym życiu/życiach popełniłaś jakieś grzechy. Stąd papa yoni według Sankary to osoby, które nie mogły studiować Wed w życiu obecnym ze względu na grzechy w przeszłych życiach.

Ważnym jest właściwe zrozumienie słowa grzech. Definicje grzechu w chrześcijaństwie i hinduizmie to dwa rozbieżne pojęcia. Osoby zaliczane są do papa yoni ze względu na czyny, które popełniły w przeszłych życiach i przyjętych odpowiednio narodzin, nie zaś ze wzgląd na 'piętnowanie' tych osób czy inne niskiej klasy pobudki. Poza tym esencja tego wersetu to to, że każdy, niezależnie od tego jaką zajmuje pozycję społeczną i niezależnie od tego, czy posiada wzniosłą świadomość bramina czy świadomość osoby spoza systemu varnaśramy, każda z tych osób może się wznosić. To jest esencja tego wersetu i z tej perspektywy należy na niego patrzeć i go studiować.


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ]  Moderatorzy: Trisama, Morderatorzy Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL