Reguła jest podobna do sadzenia nasion owocujących w różnym czasie. Niektóre nasiona mogą wydać owoce po 2-3 miesiącach, inne po roku, a nawet po latach. Podobnie jest z reakcjami karmicznymi, które w zależności od czynności oraz towarzyszącym im okoliczności i mentalności mogą pojawić się natychmiast, za rok, lub w przyszłych wcieleniach.
Przykładowo, reakcja za stuknięcie się młotkiem w głowę jest natychmiastowa. Reakcja za zamówienie pizzy w restauracji pojawia się po 10 czy 15 minutach, a reakcja za grzeszny, czy pobożny czyn, lub za długotrwały styl życia może pojawić się po latach, lub w następnych życiach.
Często meandry karmy są bardzo trudne do zrozumienia (Bg 4.17) z powodu krzyżującej się nawzajem sieci (dobrych i złych) karmicznych powiązań sięgających swymi korzeniami do niepamiętnych czasów. Dobrze obrazuje to rozmowa Kryszny z Dhritarasztrą w Mahabharacie, mająca miejsce już po bitwie na Kurukszetra.
Dhritarasztra zapytał Krysznę, dlaczego na wojnie zginęło jego stu synów? Kryszna odpowiedział, że 50 żyć temu Dhritarasztra był myśliwym, który we momencie frustracji z powodu niemożności upolowania ptaka, bezlitośnie zaszlachtował na jego oczach sto maleńkich piskląt, których ten ptak był ojcem. Za bycie przyczyną tak strasznego cierpienia tej istoty, która zmuszona była być świadkiem bezlitosnej rzezi swoich synów, Dhritarasztra musiał przeżyć to samo.
Kiedy Dhritarasztra zapytał, dlaczego musiał na to czekać aż 50 żyć, Kryszna odpowiedział, że zakumulowanie odpowiednio dużej ilości pobożnych czynów wymaganych, aby stać się ojcem stu synów zajęło mu właśnie tyle czasu. Kiedy jego pobożność w tym względzie sięgnęła zenitu, dopiero wtedy mogla pojawić się reakcja za grzech popełniony 50 wcieleń temu.
|