Dodatkowa, jedenasta obraza
Zgodnie z opinią Śrila Bhaktivinoda Thakury, jedenastą nama-aparadhą jest api pramadah, czyli nieuważne intonowanie Świętego Imienia. Aczarja stwierdza, że ta obraza jest przyczyną i odżywczym korzeniem dla wszystkich innych aparadha. Pisze on w Harinama-cintamani: "Nieuwaga podczas intonowania wytwarza pewien rodzaj iluzji powodując poważne i trudne do przezwyciężenia obrazy w stosunku do Świętego Imienia. Taka iluzja prowadzi do pragnienia bogactw, kobiet, pozycji, sukcesu i popełniania oszustw. Kiedy pociąg to tych rzeczy okrywa serce, traci się wtedy zainteresowanie intonowaniem Świętego Imienia."
Istnieją trzy rodzaje nieuwagi, które klasyfikowane są wspólnie jako pramada, czyli szaleństwo, bo za takie właśnie uważane jest błaganie Kryszny o przyjście wołając w głos Jego imię, jednocześnie ignorując Go, i nie zwracając na Niego uwagi. Te trzy rodzaje nieuwagi to:
1) Audasinya - apatia i obojętność, które są symptomami braku zainteresowania Świętym Imieniem i sadhaną, duchową praktyką.
2) Jadya - lenistwo i ospałość, których symptomem jest przysypianie podczas mantrowania lub niedbałe, czy nieprawidłowe wymianie Świętych Imion.
3) Viksepa - rozproszona uwaga podczas mantrowania, która pojawia się na skutek uczucia pociągu do materialnych przyjemności, takich jak towarzystwa płci przeciwnej, bogactwa, materialnego sukcesu, pozycji i popełniania oszustw dla własnej korzyści.
|