Szczegóły namabhasa
Aczarjowie tłumaczą słowo abhasa jako słabe światło, zawoalowany wizerunek, podobieństwo, domieszka i cień. Istnieją dwa rodzaje namabhasa:
a) chaya namabhasa - cień, czy podobieństwo Świętego Imienia, dotyczy to intonowania bhaktów posiadających jeszcze anartha (chwasty w sercu), ale wolnego od nama-aparadha, jednocześnie nie posiadając wiedzy o własnej swarupie (duchowej tożsamości). Intonowanie chaya namabhasa prowadzi do realizacji swarupy, oraz do osiągnięcia śuddha-nama i premy (czystej miłości do Boga).
W trzecim rozdziale Harinama-cintamani Śrila Bhaktiwinoda Thakur pisze:
"Dzięki intonowaniu namabhasa niszczone są wszystkie grzeszne czynności i ktoś osiąga wyzwolenie z materialnego świata. Wszystkie efekty Kali yugi są pokonane. Intonując na tym etapie usuwa się wszelki niepokój, a nawet wpływ duchów, demonów i niekorzystnych planet. Takie intonowanie może wyzwolić również rezydentów piekielnych planet, ponieważ namabhasa niszczy efekty popełnionych grzesznych czynności."
b) pratibimba namabhasa - niższy od poprzedniego poziom intonowania, tzw odbicie cienia, czy podobieństwo Świętego Imienia (cień (chaya) jest bezpośrednio połączony z osobą, podczas gdy odbicie cienia już nie jest). Poziom ten charakteryzuje się przewagą materialnych, niezwiązanych z Kryszną pragnień. Dotyczy on intonowania karmitów i gjanich. Na ogół takie intonowanie prowadzi do nama-aparadha, a tylko czasami do chaya namabhasa. Przykładowo, pratibimba namabhasa mayawadich prowadzi do nama-aparadha, które nie usuwa karmy.
Namabhasa pozbawione śraddha, czyli wiary ma cztery charakterystyczne nastroje, czy podejścia:
Sanketa - pośrednie, co oznacza, że Święte Imię jest intonowane z istniejącą już materialną koncepcją, lub z myślą o podobnie brzmiącym obiekcie. Np. kojarzenie "Rama" z margaryną, lub wołanie przez Adżamilę na łożu śmierci swojego syna o imieniu Narayan.
Parihasa - intonowanie w żartach, tak jak to zrobił Dżarasandha.
Stobha - intonowanie drwiąc ze Świętego Imienia, tak jak to zrobił Śisiupala.
Hela - intonowanie lekceważąc Święte Imię, bez poświęcania mu uwagi.
Śrila Bhaktivinoda Thakura wyjaśnia, że mlecca, czyli jedzący mięso odstępcy od kultury wedyjskiej osiągają wyzwolenie poprzez te cztery rodzaje namabhasy.
|