Vedavyasa dasa w swojej książce "Śrila Prabhupada and His Disciples in Germany" pisze, że Śrila Prabhupada zwykł golić głowę w każde Ekadasi. Jednocześnie, Śrila Prabhupada polecał swoim uczniom golenie głowy przynajmniej raz w miesiącu, cztery dni po Ekadasi.
Co do tekstów źródłowych, to wspominając Ratna-malę, Śrila Sanatana Goswami pisze w Dig-darśini tika (komentarzu do Hari Bhakti Vilasa), że dla tych, "którzy zrezygnowali z jedzenia i używania maści, którzy opuścili swoje wioski, lub przestrzegają ślubu, golenie (strzyżenie) nie powinno mieć miejsca w Navami (dziewiątym dniu księżycowego miesiąca, czyli na dwa dni przed Ekadasi - mój przyp.).
Cytując tą samą Ratna-malę wymienia on sytuacje pomyślne dla strzyżenia. Są to: inicjacja, opuszczenie więzienia, przygotowania do śmierci i ślubu, na polecenie króla lub braminów. Następnie, pisze on, że smriti zawiera informację mówiącą, że "Ciepła woda, maści, golenie i seks powinno być ściśle unikane przez trzy dni, licząc od Dasami (dzień przed Ekadasi - mój przyp.). W tych trzech dniach zawiera się oczywiście Ekadasi. Śrila Sanatana Goswami wyjaśnia jednak, że ta zasada odnosi się tylko do niewaisznawów.
Padma Purana wymienia listę zabronianych czynności w Dasami (10 zabronionych czynności), Ekadasi (11 czynności) i Dvadasi (12 czynności), czyli w dzień przed Ekadasi, w Ekadasi, oraz w dzień po Ekadasi. Golenie ciała, twarzy lub głowy jest zabronione w Dvadasi, czyli dzień po Ekadasi.
Biorąc to wszystko pod uwagę, nasuwa się wniosek, że to, o czym mówisz jest przynajmniej po części, pewnego rodzaju bhaktowskim mitem. Mają natomiast sens wyjaśniania, że w Ekadasi należy ograniczyć potrzeby cielesne takie, jak wszelkiego rodzaju upiększanie ciała, w celu lepszego skupienia się na Krysznie i poświęcenia służbie oddania więcej czasu.
Jednak waisznawowie nie golą głów jedynie w celach estetycznych, czy dla zwiększenia przyjemności zmysłowej, ale w celu zadowolenia guru i Kryszny. Moim zdaniem, golenie głowy nie jest w tej samej kategorii co chodzenie w Ekadasi do centrum odnowy biologicznej i robienie sobie masaży olejkami, manicure, czy pedicure, czego unikanie w Ekadasi ma oczywisty sens. Jak mówi, wspomniana powyżej Ratna-mala, pomyślnym czasem na golenie jest także polecenie braminów, a Śrila Prabhupada podał najlepszy czas na robienie tego, i jest to czwarty dzień po Ekadaszi, jednocześnie, samemu goląc głowę w każde Ekadaszi, co z pewnością także musi być pomyślne, bo w innym przypadku by tego nie robił.
|