Teraz jest 28 mar 2024, o 18:29


Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Wzgórze Govardhana z Halawy
PostNapisane: 12 lis 2015, o 16:23 
Morderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 wrz 2006, o 17:54
Posty: 1331
Lokalizacja: Księstwo Jaworsko-Świdnickie
Hare Kryszna

Mam pewną wątpliwość od jakiś 2 lat pojawiają się wypowiedzi ze wzgórze zrobione z Halawy nie jest właściwe, podobno teraz mówił o tym Kryszna Kszetra Maharaja( tak powiedziała Madana Mohana Mohini), jak to rozumieć ze przez ponad 40 lat wszystko było własiwe, nikt tego nie kwestionował a teraz pojawiają się wątpliwości? Purna ji czy Siastry albo Srila Prabhupada mają jakieś stanowisko na ten temat ?

Nikt w oficjalny sposób nie wypowiadał się nigdy na ten temat, nie ma żadnych rezolucji itd. A zamieszanie się robi.

W moim pytaniu chodzi o coś więcej niż o wzgórze z Halawy, chodzi mi o to jak rozumieć takie wypowiedzi ze coś funkcjonuje i wszyscy myślą że tak powinno być bo zostało ustanowione przez przyzwolenie autorytetów a po jakimś czasie okazuje się ze coś co zostało przyjęte nagle okazuje nieautoryzowane.

Jak do tego podejść ? Nie chodzi mi o to by kwestionować to co powiedział Maharaja, bo nawet nie wiem co powiedział ale ktoś się na tym opiera i dyskredytuje podejście innych, to chyba nie do końca tak powinno być?

_________________
"...jesli chcesz zbudowac statek, nie każ ludziom zbierać drewna, ale obudź w nich tesknotę za Oceanem.."


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Wzgórze Govardhana z Halawy
PostNapisane: 13 lis 2015, o 13:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 lis 2006, o 18:21
Posty: 1863
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Nie znalazłem nic na ten temat w Vedabase. Najlepiej zapytać o śastryczne odnośniki samego Maharaja, i będzie po kłopocie. Być może znalazł coś w trakcie zbierania informacji do drugiej części Pancaratra-Pradipy odnoszącej się do festiwali.

Jest mnóstwo małych i większych rzeczy oraz nawyków ISKCONowych bhaktów, które wywodzą się albo z niewiedzy, ze spekulacji, a potem z przyzwyczajenia, albo po prostu z lenistwa. Jako dobry tego przykład wystarczy podać, znacznie odbiegające od instrukcji Śrila Prabhupada standardy obecnych kirtanów. Na Youtube są dwa wykłady Jayadvaity Maharaja na ten temat:

Część pierwsza: https://www.youtube.com/watch?v=NiJuriS7rG8

Część druga: https://www.youtube.com/watch?v=il_Zuhz87MU

Jakie jest podejście samego maharaja, kiedy ktoś w jego obecności łamie te standardy? Maharaja po prostu wychodzi ze świątyni, aby przeczekać, nie krytykując nikogo w świątyni, jednocześnie oszczędzając sobie niepotrzebnego stresu, czy złości. Kiedy jednak nadchodzi właściwy czas na wskazanie błędów podczas seminarium temu poświęconemu, to wyjaśnia on, jak być powinno.

Generalna zasada powinna być chyba taka, że jeżeli nie ma specyficznych instrukcji GBC na jakiś temat, to jeśli mamy mocne podstawy do tego, aby wierzyć, że coś jest niewłaściwe, to możemy nauczać tego, a decyzję i wybór już pozostawić indywidualnym jednostkom. Jeżeli zastrzeżenia mają podstawy, i więcej bhaktów będzie o tym mówić, to dojdzie to w końcu do uszu liderów, którzy zwrócą na to uwagę i przekażą oficjalną instrukcję.

_________________
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Wzgórze Govardhana z Halawy
PostNapisane: 13 lis 2015, o 13:45 

Dołączył(a): 31 gru 2008, o 05:30
Posty: 893
Swieto Govardana to jednak jedno z moich ulbinych swiat. Moze na rowni z Radharani. Ale chyba jednak nawet bardziej to: ) Wsztskiego najlepszego bhaktom z tej okazji/

---
A co do tematu "Nie wlasciwie" to mysle ze mozna to porownac do sytacji z pierwszymi bhatami za czasow Prabhuada. Wielu uzwalo okreslania "Swamiji" co nie jest jakby najwzszym okresleniem jakie moze byc uzte dla mistrza tej klasy co Prabhupda. Z jednej strony Prabhupda powiedzial bhkatom ze bardziej "wlasciwie" jest uzwanie zwrotu "Srila Prabhupada" ale z drugiej nie krtkowal gdy ktos mowil swamidzi. Mysle ze to nie jest "Nie wlasciwie" a raczej wlasciwie w obu przadkich mniej lub bardziej. W Obu przpadkach oznacza ono oddanie (czyli bhakti) jedynie roznica w formie ktora moze wskazwac czy ta bhakti jest wieksza czy mnijsza. A i to tylko teoretycznie i farmalnie bo ostecznie moze sie zdazyc ze i ten kto spiewa "mniej wlasciwy kirtan" lub "mniej wlasciwa uczte" ma wiecej oddania niz Ci co wlasciwie.

Inna rzecz to sam sposb zwracania uwagi. Tego tez nalezy sie nauczyc.
JEsli ktos np mantruje i pali papierosa jednoczsnie. Oczyscie mozna zwrcic uwage ale z drugiej strony jesli ta osoba uzna ze skoro to zle to wogle nie bedzie matrowac? DO tego tzreba byc mysle niezlym expertem. A zwlascza my neoficii lubimy czasem "dac popakic" komus...

Z punktu widznia Prabhupda to my wsztscy robimy cos "Nie wlascikwie" zawsze mozan cos znalesc. Juz nie mowiac o poetwszych hipisach i bjaktach. UMiejtsosc tez widznia oddania a nie bledow jest wazna.JAk pisal Purna o mahardzu co w czasie kiepskich kirtanow wychdzi a nie krtkuje a naucza o tym w odpowiednim momencie.

POzdrwiam
HAri


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Wzgórze Govardhana z Halawy
PostNapisane: 13 lis 2015, o 15:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2006, o 18:25
Posty: 308
madhava napisał(a):
W moim pytaniu chodzi o coś więcej niż o wzgórze z Halawy, chodzi mi o to jak rozumieć takie wypowiedzi ze coś funkcjonuje i wszyscy myślą że tak powinno być bo zostało ustanowione przez przyzwolenie autorytetów a po jakimś czasie okazuje się ze coś co zostało przyjęte nagle okazuje nieautoryzowane.


Jak Purna Prabhu podał przykład kirtanów, jest takich rzeczy więcej, jak choćby z ostatnich dyskusji Rama czy Ramo, Mataji czy Prabhu.

Ktoś coś przekręci, i poszło, wiesz Madhavo jak to się dzieje :)

Maharaja nic nie miał do góry halawy, laddu czy ryżu. Wytłumaczył jedynie, że takiej góry nie uznaje się za Krysznę, nie wielbi i nie zjada. Chyba raczej chodzi tu o pewne zrozumienie filozoficzne, kim jest Kryszna, kim jest Govardhan, itd.

Festiwal Govardhana Puja to nic innego jak festiwal Annakuta. Prabhupada piszę w Krsna book rozdział 24 pt. Wielbienie Wzgórza Govardhana:

"Ofiara znana jako Govardhana Puja jest praktykowana w świadomości Krsny. Pan Caitanya
nakazał, że tak jak czczony jest Krsna, tak też powinna być czczona Jego ziemia, Vrndavana i
Wzgórze Govardhana. Aby potwierdzić to zdanie Pan Krsna powiedział, że Govardhana Puja
jest tak dobra jak wielbienie Jego Samego. Od tego dnia Govardhana Puja jest spełniana
regularnie i jest znana jako Annakuta. Podczas tej ceremonii we Vrndavanie i poza Vrndavaną
przygotowuje się ogromne ilości pożywienia, którym następnie obficie obdarza się całe
społeczeństwo.
Czasami pożywienie to rzuca się tłumom, które z radością zbierają je z ziemi.
Z tego przykładu widzimy, że prasadam ofiarowane Krsnie nigdy nie zostaje skażone czy
zanieczyszczone, nawet jeśli zostanie rzucone na ziemię. Dlatego ludzie zbierają je i jedzą z
wielkim zadowoleniem."

Poza tym Prabhupada o samej Govardhana Pujy wspomina tyle co nic. Np, w liście do Pradyumny z 1967 roku pisze:

"Ramacandra's victory celebration is observed in the last day of Durga Puja. Vaisnavas are not concerned with Durga Puja. Dipavali or Devali is observed as new years day by certain mercantile community. The Vaisnavas have nothing to do with this ceremony but just on the last day after Devali the Vaisnavas observe Annakuta ceremony. This celebration is the day when Lord Krishna lifted the hill & Madhavendra Puri established the temple in Gopala."

Co tłumaczy się jako: ostatniego dnia Durga Pujy obchodzi się zwycięstwo Ramacandry. Vaisnawowie nie zajmują się Durga Pują. Społeczność handlarzy świętuje Dipavali czy Devali jako nowy rok. Vaisnawowie nie mają z tym nic wspólnego, lecz ostatniego dnia po Devali Vaisnawowie świętują ceremonię Annakuta. Jest to dzień, w którym Pan Kryszna podniósł wzgórze i Madhavendra Puri ustanowił świątynię Gopala."

Coś tam można wygrzebać ze wspomnień uczniów Prabhupada, jak np. z Transcendentalnego Pamiętnika Hari Sauri Prabhu Tom 5:

"There were no special arrangements for Govardhana-puja except for a feast. And in that Prabhupada took a lot of interest. Right after class he called for Pradyumna prabhu and asked him what preparations were being made for the festival. Pradyumna had little idea of what was planned, so Prabhupada told him to find the descriptions of the Annakuta ceremony observed by Nanda Maharaja and later by Srila Madhavendra Puri. Pradyumna took down the appropriate books from the shelves on the wall, and together they went through all the items. Prabhupada told him which preparations should be cooked and in what quantities. Then he sent him off to the kitchen to supervise everything. As a result, a large and elaborate feast was prepared and offered to Their Lordships at midday. Srila Prabhupada was pleased with the cooks' efforts, and rather than eat his own cook's offering, he took some of the feast for his lunch."

Co znaczy: Nie mieliśmy szczególnych przygotowań do Govardhana Pujy poza ucztą. Prabhupada właśnie tym się interesował bardzo. Zaraz po wykładzie zawołał Pradyumnę Prabhu i zapytał go, jakie potrawy gotują na festiwal. Pradyumna nie miał pojęcia, co było w planach, więc Prabhupada powiedział mu, żeby znalazł opis ceremonii Annakuta, przeprowadzonej przez Nanda Maharaja i potem przez Srila Madhavendrę Puri. Pradyumna wziął odpowiednie książki z półki i razem z Prabhupadem przejrzeli wszystkie składniki uczty. Prabhupada powiedział mu, co należy ugotować i w jakich ilościach. Potem wysłał go do kuchni, by wszystkiego doglądać. W efekcie ugotowano ogromną ucztę, którą ofiarowano Bóstwom w południe. Śrila Prabhupada był zadowolony z wysiłku kucharzy i zamiast zjeść swój obiad, zjadł potrawy z uczty."

Większe świątynie iskonowe zapraszając na festiwal piszą, że odbędzie się ceremonia annakuta- czyli że zgromadzą górę jedzenia (anna to jedzenie, a kuta to wzgórze), ofiarują i rozdadzą.

Gdzieś jeszcze czytałam, teraz nie pamiętam gdzie, o lepieniu Kryszny z krowiego łajna (może są zamienniki) i wielbieniu Go w ten dzień (puja do Govardhana)

Popieram też sugestię Prabhu Purny, aby po wyjaśnienia zgłosić się do Maharaja, proponuję to za każdym razem przy takiej rozmowie :)

Mam nadzieję, że nie mieszam bardziej, próbując odpowiedzieć na Twoje pytania, chociaż czuję, że należy je skierować do mądrzejszych :), którzy nie zaczynają zdania od wg mnie ;)


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Wzgórze Govardhana z Halawy
PostNapisane: 13 lis 2015, o 17:52 

Dołączył(a): 12 paź 2015, o 12:42
Posty: 14
Lokalizacja: Kraków
Kiedykolwiek słyszę taki tekst jak ten: "pojawiają się wypowiedzi, że wzgórze zrobione z Halawy nie jest właściwe", odczuwam w umyśle niepokój, a wcale nie lubię go odczuwać. I myślę, że nie tylko ja. Dlatego proponuję nie wpadać w panikę z powodu wzgórza halawy, dopóki GBC faktycznie nie potwierdzi, że robimy coś nie tak jak należy.

Przykład dawniejszego zwracania się do SP per "Swamiji" dość dobrze obrazuje szersze zjawisko jakim jest ciągłe "dorastanie" ISKCON-u do tego standardu, który będzie powszechny kiedyś tam w przyszłości, gdy Złoty Wiek Pana Caitanyi będzie już w pełnym rozkwicie. Spodziewam się, że nieporozumień czy niesprawdzonych plotek, takich jak ze wzgórzem halawy, będzie na pewno jeszcze dużo. Jest oczywiście możliwe, że wiele rzeczy robimy jeszcze niewłaściwie i z czasem trzeba je będzie skorygować. Ale jeśli Maharaja wykrył jakąś nieprawidłowość, to zapewne podzielił się tą wiedzą nie tylko z nami, ale przede wszystkim ze swoimi starszymi braćmi duchowymi i to do nich należy rozpatrzenie sytuacji. A my spokojnie uszykujmy wielkie wzgórze halawy, jak do tej pory, i nie pozwólmy, aby w naszych umysłach pojawił się niepotrzebny niepokój.

Życzę wszystkim radosnego świętowania Govardhana Pujy i mnóstwa smakowitej halawy, która trzyma nas w świadomości Kryszny swoim typowo ISKCON-owym, wybornym smakiem... :)


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: Wzgórze Govardhana z Halawy
PostNapisane: 13 lis 2015, o 21:44 

Dołączył(a): 31 gru 2008, o 05:30
Posty: 893
Madana napisał(a):

Maharaja nic nie miał do góry halawy, laddu czy ryżu. Wytłumaczył jedynie, że takiej góry nie uznaje się za Krysznę, nie wielbi i nie zjada. Chyba raczej chodzi tu o pewne zrozumienie filozoficzne, kim jest Kryszna, kim jest Govardhan, itd.


wedlog mnie (ups;)sory ) tak na chlopski rozum czyli wsztsko jest ok poza tym gdyby ktos zrobiona z Halavy gore uznal za samego Kryszne. Raczej to nam nie grozi. Ale jednak jest pewna oznaka ktora by to sugerwala. Mianowicie obchdznie w kolko takiego wzgorza/ A zdaje sie ze obkrazanie kogos na okolo sugeruje wlasnie wielbienie - jak np okrazanie Tulasi lub swiatyni.

Jednak czasmi w teatrzyku bhaktow aktorzy musza wielbic np Ravane albo jakiegos bjakte krajacego Wisznu A to nie jest prawdzwy Wisznu.

Wychdzi wiec na to ze prawidolwo by bylo wsztsko nawet okrazne pod warnkiem pamitania ze est to odegranie sceny a nie sam Kryszna jak np w Bustwie.

Ale to wedlog mnie:)


Góra
Offline Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ]  Moderatorzy: Trisama, Morderatorzy

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL