Cytuj:
1) Czym jest dla was małżeństwo? Czy występuje ono jako sakrament, czy nie? Jeśli nie, to jako co?
Instytucja małżeństwa (w sans.
grihastha-aśram), jest jednym z czterech porządków życia duchowego, wchodzących w skład szerszego systemu społecznego, zwanego
warnaśrama-dharmą. Słowo
grihastha oznacza domowe życie rodzinne, a
aśrama oznacza miejsce duchowego rozwoju, czy duchowej praktyki zwanej
sadhaną.
Sama nazwa wskazuje już więc na to, że w swoim założeniu,
grihastha-aśrama jest w całości przeznaczone dla wspólnej samorealizacji duchowej, czyli służeniu Bogu. Jednocześnie, w autoryzowany przez boskie prawa sposób zaspokaja ono doczesne potrzeby uwarunkowanej natury człowieka w sferze fizycznej i emocjonalnej.
Małżeństwo jest nie tylko psychofizyczną, ale i moralną oraz duchową unią mężczyzny i kobiety opartą na wzajemnej wierności, zaufaniu, oraz wspólnych życiowych wartościach kulminujących w duchowym partnerstwie i przyjaźni w celu sprawienia przyjemności Krysznie.
Grihastha-aśrama to odwrotność suchego, formalnego kontraktu wspierającego materialistyczne życie sprzyjające zapomnieniu o własnej duchowej tożsamości i ostatecznym, transcendentalnym celu ludzkiej egzystencji.
W kulturze wedyjskiej, zawarcie małżeństwa jest świętym aktem. W swoim duchowym wymiarze, małżeństwo jest więc sakramentem, chociaż termin "sakrament" jest pojęciem typowym dla chrześcijaństwa, i jako taki, jest bardziej zbliżony do sanskryckiego terminu
samskara, czyli do rytuału oczyszczającego wyznaczającego stopniowe etapy ludzkiego życia na ścieżce powrotu do domu, do Boga. Przyjmuje się, że istnieje szesnaście wedyjskich
samskar. Jedną z nich, jest właśnie
samskara małżeństwa zwana
wiwaha, na którą składa się rytuał i ceremonia zaślubin (
jagja), mająca na celu przygotowanie i skupienie ludzkiego umysłu, tak, aby już w spokoju ducha mógł poświęcić się
sadhanie.
Sama ceremonia zaślubił powinna być tak bardzo wystawna i uroczysta, aby nigdy nie została zapomniana przez nowożeńców, stanowiąc najpiękniejszy i najpomyślniejszy dzień w ich życiu, stojąc w wielkim kontraście z innymi, często banalnymi wydarzeniami w ich życiu. Innymi słowy,
wiwaha-samskara powinna być wydarzeniem raz na całe życie. Dlatego też, innym tłumaczeniem słowa
samskara jest odciśnięcie na umyśle silnego, a w tym przypadku pozytywnego dharmicznego wrażenia, które w swej subtelnej formie będzie towarzyszyć duszy nawet w przyszłych wcieleniach, i zapewni jej pobożną mentalność sprzyjającą stopniowemu wspinaniu się na ścieżce samorealizacji. Nie trzeba chyba dodawać, że tego typu dharmiczna mentalność człowieka skupionego na ostatecznym celu życia, zgodnie z instrukcjami autorytetów, automatycznie gwarantuje bycie wartościowym i odpowiedzialnym członkiem społeczeństwa.