Poniżej moja odpowiedź do Tristana
Witaj
Z tego co piszesz trudno prorokować kierunek negocjacji.
Za mało danych podałeś, a te które podajesz są sprzeczne same w sobie w jednym punkcie – gdyż, jeśli Prezes Zarządu chce uniknąć kredytów, to chwała mu za to, gdyż właśnie ucieka od niepewnej sytuacji gospodarczej, która może mieć istotny wpływ na oprocentowanie kredytów. Tu w tym punkcie nie ma kwestii negocjacji, gdyż opinie stron są jednakowe.
Co do zysków - 30% może okazać się sumą niezadowalającą na ten rok, ale w skali 10 lat może okazać się przekraczającą oczekiwania akcjonariuszy.
Będąc w sytuacji Prezesa położył bym nacisk na wykazanie „pazerności” (oczywiście tego słowa bym nie użył w negocjacjach, a jedynie zostawił w domyśle
) akcjonariuszy i wskazał, iż działanie w sile pasji*, zawsze jest mniej opłacalne od tego w sile dobroci*.
* Działanie w sile pasji– to takie, które bierze pod uwagę szybkie i krótkotrwałe zyski.
* Działanie w sile dobroci– to takie, które charakteryzują się stałością i konsekwencją pełnego wiedzy działania. Działania z optymalna ilością danych.
Przytoczę tu słowa Bhagawad-gity
-14.07
„Guna pasji rodzi się z nieograniczonych pożądań i pragnień, o synu Kunti, i z tego powodu wcielona dusza przywiązuje się do materialnych czynności przynoszących zyski.”
Znaczenie: Guna (siła) pasji charakteryzuje się wzajemnym pociągiem kobiety i mężczyzny. Kobieta przyciągana jest przez mężczyznę, mężczyzna przyciągany jest przez kobietę. To nazywa się guną pasji. I kiedy guna ta wzrasta, rozwija się żądza przyjemności materialnych, czyli pragnienie zadowalania zmysłów. Dla takiego zadowalania zmysłów, człowiek będący pod wpływem guny pasji pragnie szacunku społecznego czy narodowego, chce mieć szczęśliwą rodzinę, dzieci, żonę i dom itd. Są to rezultaty guny pasji. Dopóki człowiek ubiega się o te rzeczy, dopóty musi ciężko pracować. Dlatego przywiązuje się do owoców swojej pracy i w ten sposób praca ta wiąże go. Musi pracować po to, aby zadowolić żonę, dzieci i społeczeństwo, i utrzymać swój prestiż. Zatem cały materialny świat znajduje się mniej lub bardziej pod wpływem guny pasji. Według kryteriów tej guny, współczesna cywilizacja jest uważana za bardzo zaawansowaną. W przeszłości zaś cywilizację uważano za bardzo zaawansowaną, jeśli była w gunie dobroci.
- 14.06
O bezgrzeszny, guna dobroci – będąc czystszą od innych – oświeca i uwalnia od grzesznych reakcji (działań przepełnionych błędami). Ci, którzy znajdują się pod jej wpływem, zostają uwarunkowani przez koncepcję szczęścia i wiedzy.
Znaczenie: Są różne typy żywych istot uwarunkowanych przez naturę materialną. Ktoś jest szczęśliwy, ktoś inny jest bardzo aktywny, a jeszcze ktoś bezradny. Te wszystkie typy objawów psychologicznych są podstawą uwarunkowanej pozycji żywej istoty w przyrodzie. Ten dział Bhagawad-gity tłumaczy różne rodzaje uwarunkowań. Najpierw rozważana jest guna dobroci. Efektem rozwijania cechy dobroci w tym świecie materialnym jest osiągnięcie mądrości większej niż ta, którą posiadają osoby uwarunkowane w inny sposób. Na człowieka w gunie dobroci nie oddziaływują tak bardzo nieszczęścia materialne i ma on świadomość postępu w wiedzy materialnej. Typowym przykładem takiego człowieka jest bramin (nauczyciel – znawca prawdy), który powinien być usytuowany w gunie dobroci. Uczucie szczęścia odczuwane przez tego rodzaju ludzi jest wynikiem zrozumienia, że w gunie dobroci jest się bardziej lub mniej wolnym od następstw błędnego działania. Literatura wedyjska mówi, że guna dobroci oznacza większą wiedzę i większe odczucie szczęścia.
Ale zła strona tego jest taka, że kiedy żywa istota jest pod wpływem tej guny, to ma ona skłonność do uważania się za zaawansowaną w wiedzy i lepszą od innych. I w ten sposób jest ona uwarunkowana. Najlepszym przykładem są naukowcy i filozofowie: każdy dumny jest ze swojej wiedzy, i ponieważ na ogół polepszają oni swoje warunki bytowe, odczuwają pewien rodzaj materialnego szczęścia. Przez to odczucie wyższego szczęścia w życiu uwarunkowanym zostają oni związani guną dobroci. Wskutek tego pociąga ich działanie w tej gunie. I tak długo jak znajdują się pod urokiem tego rodzaju pracy, tak długo muszą przyjmować pewne typy ciał odpowiadające tej sile natury. W takiej sytuacji nie mają szansy na życie wolne, bez uwarunkowań, czyli takie przepełnione wiedzą o jaźni.
14.17 Z guny dobroci rozwija się prawdziwa wiedza, guna pasji rozwija chciwość. Guna ignorancji natomiast prowadzi do głupoty, szaleństwa i ułudy.
Odpowiadając dalej na Twoje pytanie
Podczas negocjacji należy uwzględnić następujące obszary:
- kierunek inwestycji,
Odp. Inwestował bym w obszar przynoszący zyski.
- koszty w związku z zaciągnięciem kredytu,
Odp. Jeśli sytuacja gospodarcza się pogorszy, koszty te mogą znacznie wzrosnąć – na sytuacje tą nie mam wpływu, dlatego jak mawiał Ćanakja Pandit angazowanie się w kredyt w takich warunkach nosi znamiona hazardu. Ćanakja Pandit mówi również, ze należy unikać kredytów, chorób i pożaru, gdyż zaniedbane rozwijają się bardzo szybko i nie sposób ich zwalczyć.
- pokazanie dowodów podwojenia zysku
Odp. Położył bym nacisk na działanie w sile dobroci. To co pisałem wcześniej.
- określenie sytuacji gospodarczej i ekonomicznej kraju.
Odp. Jakiego kraju? W jakim okresie? W jakich okolicznościach? Wedy mówią by podjąć właściwą decyzje musisz znać desza, kala i patra, czyli czas, miejsce i okoliczności.
Mam nadzieje, że Ci pomogłem.
Jeśli czegoś nie wiemy powinniśmy zwracać z pytaniami do ksiąg mądrości. Weda jest synonimem Wiedza. Przez starożytnych mędrców Wedy uważane są za matkę, która nam dzieciom tłumaczy wszelkie zagadnienia.
Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.
Zawsze dobrze Ci zyczący
DR