alma napisał(a):
P.S.: W kontekście wedyjskim i ogólnie...
W kontekscie ogolnym to pewnie rzucilyby Ci jakies swiatlo prace z zakresu socjologii czy psychologii spolecznej. Nie jestem socjologiem, ale wiem, ze jedna przystepna pozycja na ten temat jest ksiazka Zygmunta Baumana, ktorej angielski tytul jest "Thinking sociologically". Podejrzewam, ze jest tez polskie tlumaczenie, ale nie wiem pod jakim tytulem. Sadze, ze podsunie Ci mozliwe odpowiedzi na niektore pytania i przyczyni sie do powstania nowych.
W kontekscie indyjskim to chyba wszystko co odnosi sie do tozsamosci i definicji "hinduizmu" rzuciloby jakies swiatlo na zlozonosc tego zagadnienia w Indiach, na przestrzeni historii i dzisiaj.
W kontekscie wedyjskim, w sensie, w jakim prezentuje to Srila Prabhupada, to mozna duzo znalezc w jego ksiazkach, chociaz moze prezentacja nie jest przedstawiona bezposrednia odpowiedz na sformulowane przez Ciebie pytania.
W kazdym spoleczenstwie, rowniez w wedyjskim, sa rozne normy zachowania dla roznych osob na roznych etapach ich zycia. Np. normy zachowania dla czterech warn i czterech asramow. Roznia sie one od siebie, ale wszystkie sa czescia tego samego systemu norm zwanego warnasrama. Plec, wiek, warna, asram, sytuacja finansowa, rodzinna czy zawodowa - wszystko to wiaze sie z pewnego rodzaju normami przeznaczonymi dla kazdej z rol, jaka odgrywamy w spoleczenstwie. Podobnie guru czy uczen.
To tylko kolejnych kilka luznch mysli...