Balaji napisał(a):
Ja też mam pytania podobnej natury ...co ma zrobić matka , której dzieci głodują, jeśli widzi ,ze w kontenerze leżą bochenki chleba
1] kontener jest po drugiej stronie ulicy , ale na ulicy nie ma pasów...czy może złamać prawo przechodząc w niedozwolonym miejscu czy też powinna szukać pasów ?
Balaji, Twoje uzywanie bardzo skrajnych przypadkow jest chyba troszke manipulujace i mylace. Ale ja i tak sadze ze mozemy przeanalizowac i taki przypadek z punktu widzenia sastra i dojsc do konkluzji, ktore zachowanie bedzie najbardziej dharmiczne.
Polecam nastepujace wersety : Manu Smriti 4.138 i 8.104
Slowa Manu odnosnie mowienia prawdy odnosza sie glownie do czterech varn, nie jestem pewna co dzieje sie jesli osoba jest poza kasta. Jak juz chyba mowilam, Manu rozroznia trzy przypadki i wsrod nich tylko mowienie prawdy, ktora przynosi zadowolenie (nie mam poslkiego tlumaczenia, le po ang np One should speak the truth, which is agreeable, not the truth which is disagreeable. One should not speak an untruth which is agreeable. This is the eternal dharma. ) jest ok. Dalej mowi tez o przypadkach, gdzie klamstwo jest dozwolone, gdzie wymienione jest wlasnie uratowanie zycia jednego z czlonkow 4 varn.
Generalnie, sastra jest, Balaji, niezwykle 'ludzka', jak to czasem mowisz. Musimy tylko ja czytac z otwartym umyslem, bez jakichs konkretnych oczekiwan czy pod konkretnym katem, zanieczyszczeniem materialnym, bo wtedy taka hermeneutyka czy interpretacja tekstu moze byc nieprawidlowe...
Pewnie dlatego warto udac sie do guru aby z nim uczyc sie danego tekstu, gdyz prawdziwy guru jest minimalnie skazony takim materialnym zanieczyszczeniem.
Jay Gauranga!
_________________
zapraszam na swojego bloga
http://www.vaisnavi.bloog.pl