Co do natury miłości (premy)
Co jest jej naturą ?
Nawet jeśli są istotne i słuszne powody do zerwania miłosnej więzi, siła uczucia wzmacnia się i potęguje tysiące razy. Na tym polega prema. Nie w niej miejsca na własny interes, myślenie o sobie. Trudno to zrozumieć w kontakcie z energią materialną, która jest środowiskiem zapominania o Krsnie. Np. gopi pragną jedynie zadowolić Krysznę, a Kryszna chce zadowolić gopi. To zupełnie inne uczucie niż tak zwana miłość na tym świecie, która kończy się konfliktem i rozwodem.
Prema która jest celem każdego adepta bhakti mieści w sobie wiele etapów i np. - sneha to etap, w którym serce topnieje na sam widok Kryszny, a oczy napełniają się łzami. Są dwa rodzaje sneha: ghrita-sneha i madhu-sneha. Śrimati Radhika reprezentuje madhu-snehę, a Czandarwali i inne gopi – ghrita-snehę.
- madhu-sneha występuje, gdy gopi uważa, że Kryszna należy do niej, natomiast nastrój - ghrita-sneha reprezentowana jest przez myślenie Czandrawali - „Należę do Kryszny”
Następnym stadium jest - pranaja, którą pomoże zrozumieć następujący przykład: możemy brać masaż czy kąpać się w obecności własnego cienia czy lustra, wolni od poczucia wstydu. Możemy być nadzy przed lustrem, ponieważ towarzyszy nam tylko własne odbicie, jednak poczulibyśmy się zawstydzeni, gdyby znalazł się tam jeszcze ktoś inny. Podobnie z pranaja – jest to taki etap, na którym sneha potęguje się do tego stopnia, że ktoś uważa siebie i Krysznę za jedna duszę w dwóch ciałach niczym człowieka i jego odbicie w lustrze.Po pranaja następuje:
- mana, który występuje, gdy ktoś uważa, że sam Kryszna na pewno przyjdzie – musi przyjść – żeby go uspokoić. Gdy istnieje taka silna wiara w to, mamy do czynienia z mana. Jest wiele rodzajów mana, niektóre nie mają przyczyny, inne mają – a przyczyn jest bardzo wiele. Radhika przejawia niezliczone nastroje. Tych najważniejszych jest trzysta sześćdziesiąt, stąd trzysta sześćdziesiąt rodzajów gopi. Każda z gopi ma swój indywidualny nastrój, a wszystkie te nastroje można odnaleźć w Śrimati Radhice. Wszystkie gopi oraz ich rozmaite nastroje przejawiły się za sprawą jej pragnienia, a ona sama jest kombinacją ich wszystkich. W Radhice zawierają się wszystkie nastroje, które z kolei przejawiają się w osobach różnych gopi. Lalita jest prakhara (szczera do bólu), inne gopi są dhira (poważne), adhira (niecierpliwe) itd.
Jest to zaledwie kropla nektaru jaki Swarupa Damodara wlewał w uszy Gaurangi Mahaprabhu, który domagał się: „Jeszcze, jeszcze, jeszcze – chcę słuchać o tym więcej.”
_________________ Niech Pan Śri Ćajtanja, księżyc Nawadwipy, król tancerzy, pojawi się
w zakątku mego serca.
|